”DET KAN JO VÆRE SUNT FOR LEDELSEN Å FÅ HØRE DE ANSATTES SYN, FOR SÅ VIDT. OG VICE VERSA” - EN STUDIE OM PÅVIRKNING I VERDIKARTLEGGING
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2357403Utgivelsesdato
2015-10-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven er organisasjonskultur. Vi avgrenset oppgaven til å omhandle verdier og verdikartlegging. Vi innhentet teori gjennom artikler, tidligere pensumbøker og annen faglitteratur. Vi snakket også med viktige fagpersoner som har kompetanse innenfor oppgavens tema. I oppgaven så vi på hvordan to tilnærminger for verdikartlegging kunne være med på å påvirke en slik prosess. Dette var bottom-up og top-down tilnærming. Vi tok utgangspunkt i en form for bottom-up da vi gjennomførte forskningen vår. Vi så etter bruksverdier hos en bedrift som ikke hadde nedskrevne verdier. Tilnærmingen har fokus på å inkludere flest mulig medlemmer av bedriften i prosessen. Problemstillingen vår var ”Hvordan kan valget mellom en top-down eller bottom-up tilnærming påvirke moment er i en prosess, der formålet er å kartlegge verdier?”. Ut fra dette utarbeidet vi tre forskningsspørsmål som problematiserte hvordan valg av tilnærming var med på å påvirke prosessens strategiske ramme, inkludering av de ansatte og resultatet av prosessen. Oppgaven vår tok utgangspunkt i en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ forskningsmetode. For å besvare problemstillingen utformet vi en kartleggingsprosess hvor intervju av middels struktureringsgrad, observasjon, workshop og spørreundersøkelse ble benyttet som innsamlingsmetoder. Vi valgte disse metodene fordi vi ønsket å inkludere flest mulig ansatte fra bedriften vi forsket på. Funnene viste at prosessen vår var med på å gi de som deltok mulighet til å si meningene sine. Det falt i smak, og førte til engasjerte forskningsobjekter. Vi inkluderte medlemmer fra alle nivåer i bedriften. Engasjementet viste seg også gjeldende i workshopene vi gjennomførte. Her ble det arbeidet gjennom diskusjoner i veien mot å avdekke bedriftens verdier. Vi gjorde tre separate gjennomføringer, og resultatet ble relativt likt. Hovedfunnene våre viser at vi gjennom forskningen kom frem til at en bottom-up tilnærming påvirket kartleggingsprosessen på en måte som inkluderte og skapte felles forståelse for verdiene som ble avdekket.