Kontorløsningens påvirkning
Abstract
Vi har i denne bacheloroppgaven har undersøkt problemstillingen: Hvordan påvirker ulike kontorløsninger kommunikasjon, kunnskapsdeling og produktivitet? For å kunne besvare problemstillingen ytterligere fant vi det hensiktsmessig å dele de ulike begrepene; kommunikasjon, kunnskapsdeling og produktivitet inn i ulike forskningsspørsmål. Bakgrunn for valg av tema har sitt opphav i dagens meget opphetede mediebilde om kontorløsninger. Vi hadde derfor et ønske om å undersøke ulike kontorløsninger nærmere, og deres eventuelle påvirkning. I den anledning har vi intervjuet enkeltpersoner i tre forskjellige bedrifter med tre ulike kontorløsninger. For å innhente denne informasjonen har vi brukt kvalitativ metode, slik at vi kunne komme nær de vi undersøkte. Dette var viktig for oss med tanke på å få frem forståelsen og dybden som ligger bak meningene og holdningene til intervjuobjektene. Vi har brukt intervju og observasjon som datainnsamlingsmetode. Våre hovedfunn viser at følelsen av god kommunikasjon, kunnskapsdeling og produktivitet er individuelt, og ulike kontorløsninger vil i ulik grad påvirke den enkelte. Funnene som er blitt gjort i denne oppgaven kan brukes til å skape seg et bilde av ulikhetene og forskjellene som er hos oss mennesker og hvordan dette påvirker kommunikasjon, kunnskapsdeling og produktivitet. Vi kan derfor konkludere med at våre informanters opplevelse av kontorløsningen ikke vil kunne anses som noen fasit for hva som er den beste kontorløsningen, men det vil gi arbeidsgivere viktige momenter i vurderingen av kontorløsning.