Et casestudie i endringsledelse ved Torshov - Tåsen distribusjonsenhet, Posten Norge AS
Abstract
Posten Norge AS hadde to team, Torshov og Tåsen, som etter en endringsprosess ble flyttet til samlede lokaler. Videre ble de flyttet til betydelig mindre lokaler og slått sammen under en ledelse. Lederen hadde inntrykk av at endringen gikk bra, men han var ikke klar over hvorfor. På bakgrunn av dette, utviklet vi vår problemstilling: Har Torshov-Tåsen distribusjonsenhet gjennomført en endring i tråd med Kotters teori? For å belyse den endringen som har skjedd, valgte vi å bruke Kotters teori på endring, da denne er vidt akseptert av mange og en enkel modell å følge. For å samle data, valgte vi en kvalitativ fremgangsmåte. Vi utviklet en intervjuguide, og benyttet oss av et semistrukturert intervju, der vi hadde spørsmålene fastlagt i intervjuguiden, men sto fritt til å stille oppfølgingsspørsmål. Intervjuguiden tok utgangspunkt i våre forskningsspørsmål. - Hvordan motivere de ansatte gjennom en endringsprosess? - Hvordan kommunisere en endring til de ansatte? - Hvordan takle motstand i en endringsprosess? Etter datainnsamlingen, transkriberte vi lydopptakene, samt kodet den data vi hadde. Vi valgte da å benytte oss av begrepskoding, og valgte ut noen begreper alle informantene snakket om. Vi brukte denne i analysearbeidet. Vi fant at de ansatte var svært motiverte for endringen. De ønsket en mer strukturert hverdag, med mer trygghet i arbeidet. Dette er en viktig faktor for å gjennomføre en vellykket endring. Det var lite informasjon i forkant av sammenslåingen, men de ansatte virket svært fornøyd med informasjonen allikevel. Av våre informanter, var det ingen som motsatte seg sammenslåingen. Det var litt usikkerhet rundt flyttingen fra et stort lokale til et lite. Vi la også merke til en annen faktor som spilte inn på denne endringen, men som vi ikke hadde tatt henhold til i forskningsspørsmålene. Lederen for enheten har hatt mye å si for endringen. Han har gjort seg opp en filosofi på hva ledelse innebærer, og oppfører seg på en måte alle informantene våre setter stor pris på. For å konkludere virker det ikke som om sammenslåingen har hatt noen klar strategi, men vi kan se at den har flere likhetstrekk til Kotters åtte steg.