Hvilke faktorer blir mest vektlagt når ledere skal motivere sine ansatte, og hvilken sammenheng finner vi til Herzbergs to-faktor teori?
Abstract
I alle valg vi tar i livet er det ofte en motivasjonsfaktor som står bak, en mening eller et formål med det vi gjør. I arbeidslivet er det en leders ansvar å motivere sine ansatte til å bruke sin kompetanse og personlige egenskaper for å utføre sine arbeidsoppgaver på en hensiktsmessig måte. Med denne oppgaven ønsker vi å finne ut hvordan ulike mellomledere gjør nettopp dette, motiverer sine ansatte. Hvilke faktorer mener de selv må ligge til grunn, og hvordan går de frem for å skape disse. Vi startet arbeidet med å finne en problemformulering samt relevant teori som kunne knyttes opp mot og belyse vår problemstilling. Først tok vi for oss teorien vi hadde valgt å legge til grunn for vår forskning, Frederick Herzbergs to-faktor teori. Med et teoretisk grunnlag fordypet vi oss i hvilke faktorer forskeren hadde kommet frem til som vi kunne koble til vår egen undersøkelse. Deretter tok vi for oss hvilken metode som passet best til vårt formål. For å finne svar på vår problemstilling har vi derfor benyttet oss av kvalitativ forskningsmetode, da dette er den beste metoden til å beskrive menneskers erfaring og opplevelser. Verktøyene for undersøkelsen er valg av metode. Videre er det forskningsopplegget som er planen for videre forskning. Vi mener denne fremgangsmåten vil være best egnet for å innhente ny informasjon, samt svare på problemstillingen. Vi har intervjuet seks respondenter som alle er mellomledere fra ulike organisasjoner. Videre analyserte og drøftet vi datamaterialet vi fikk inn. På bakgrunn av dette kunne vi trekke konklusjoner om hvordan mellomledere motiverer sine ansatte og se på hvordan dette kan knyttes opp mot to-faktor teorien.