Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHalvarsson, Terese
dc.contributor.authorMyhrvang, Monica
dc.date.accessioned2015-10-22T08:52:29Z
dc.date.available2015-10-22T08:52:29Z
dc.date.issued2015-10-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357636
dc.description.abstractLinda Hill og Haaland og Dale har forsket på prosessen det er å bli leder for første gang. Deres undersøkelser omhandler utfordringer man møter som ny leder og de konkluderer forskningen med at det er et mangelfullt støtteapparat rundt førstegangsledere. Ifølge de er veiledning og oppfølging av nye ledere et område som krever større oppmerksomhet. Alle ledere må gjennom den tunge og usikre prosessen det er å bli leder for første gang. Når man går fra fagrolle til lederrolle forlater man en trygg arbeidshverdag og går inn i en hverdag preget av usikkerhet, ensomhet og lav mestringsfølelse. Fagarbeidere utfører arbeidet selv men ledere skal få andre å gjøre jobben. Man blir avhengig av andre mennesker noe som gjør at man må endre deg som person. Nå må man skape en ny identitet som leder. Som førstegangsleder gjennomgår man en læringsprosess. Ledelse læres gjennom erfaring så det er nå man skal overføre eventuell teoretisk lederkompetanse til praksis. Forskning viser at man i stor grad blir overlatt til seg selv i den nye lederrollen og at man ikke kan forvente særlig mye støtte eller oppfølging. Man må selv lære seg å takle relasjoner og konflikter hos de underordnede noe som er vanskelig for alle ledere, også de som er erfarne. Som fersk leder skal man lære seg dette samtidig som man gjennomgår sitt eget identitetsskifte. Oftest er man internt rekruttert til den første lederstillingen. De innebærer at man skal lede kollegaer man tidligere har vært likestilt med. Det kan gi følelsen av at man har mistet sine venner og man kan ikke lenger kan gå til sine kollegaer for å få støtte. Som leder har man alles øyne mot seg og selv om man er ny og uerfaren er det høye krav fra de underordnede og de forventer at man skal være en god leder fra første stund. Denne usikkerheten i egen rolle og følelsen av å ikke leve opp til forventningene er en stor kilde til stress hos førstegangsledere. Vår oppgave handler om førstegangsledelse, om utfordringene man møter og i hvilken grad man har et støtteapparat. Å få støtte og veiledning i tiden som ny leder kan være med på å redusere usikkerhet, stress og skape en tryggere og roligere overgang fra fagrolle til lederrolle. Klarer man seg gjennom det første året som leder vil man ofte komme ut på andre siden som en sterkere person full av mestringsfølelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleFørstegangsledelse - fra den andre siden av gjerdetnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel