Hvordan bygge tillit ved hjelp av kommunikasjon?
Abstract
I denne oppgaven ønsker vi å besvare problemstillingen “Hvordan kan ledere i RailCombi bygge tillit ved å bedre kommunikasjonen”. Oppgaven ser på hvordan ulike verktøy kan bidra til økt tillit, ved hjelp av faktorene; kommunikasjon, tillit, relasjon og trivsel. For å svare på problemstillingen er det tatt i bruk kvalitativt casedesign i form av dybdeintervjuer. Ved hjelp av faktorene og relevant teori utviklet vi tre intervjuguider som er brukt i datainnsamlingen. I intervjuguidene ble det benyttet en kombinasjon av åpne spørsmål og kvantitative rangeringer. Dette var for å kunne skape visuelle fremvisninger i form av figurer (se Vedlegg 4). Disse vil også forklares på bakgrunn av de kvalitative spørsmålene, noe som gir en dypere forståelse. Intervjuene ble besvart av ti respondenter, hvor av fem var medarbeidere og fem var ledere. Intervjuene tok i gjennomsnitt 1 time og 15 minutter.
Resultat: Av undersøkelsens informanter mener 80% at tilliten har blitt svekket mellom medarbeiderne og ledelsen. Dårlig kommunikasjon ble ansett som en av de viktigste årsakene til at denne mistilliten har oppstått. Gjennom empiri kom det også frem at lite åpenhet mellom partene, følelse av forskjellsbehandling og ledernes manglende kunnskap om jernbanen, også bidro til svekket tillit hos medarbeiderne. Likevel viser det seg at de aller fleste trives på arbeidsplassen. Informantene begrunner dette med gode kolleger og arbeidsoppgaver. Dette viser at trivsel alene ikke er nok til å skape tillit. Sterke relasjoner og en åpen kommunikasjon må ligge til grunn for at tillitsforholdet mellom ledelsen og medarbeiderne skal bedres. Allerede i teorien kom det frem at samtlige av faktorene påvirker hverandre. Dette ble videre bekreftet i empirien, der vi fant ut hvordan de tre faktorene virket inn på hverandre. På bakgrunn av teori og funn er det utarbeidet ti tiltak for å bygge tillit mellom medarbeiderne og ledelsen i RailCombi (se Vedlegg 3, matrise). Disse verktøyene viser til hvordan RailCombi kan benytte seg av kommunikasjon, trivsel og relasjoner for å bedre tilliten.