• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det sosiale rom. Fra utdanning til marked i kompetansesamfunnet.

Martinsen, Karoline Østby; Aanerud, Håkon; Aarsand, Rebekka Grant
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BCR 3100. 984034, 983641, 983616.pdf (933.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357868
Date
2015-10-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Kompetansesamfunnet vi lever i setter høyere krav til sine samfunnsborgere enn tidligere. Flere tar høyere utdanning for å sikre seg en attraktiv posisjon i arbeidsmarkedet. En relevant utdanning er ansett som essensielt i konkurransen om de attraktive stillingene, men en utdannelse alene er ikke nødvendigvis nok. Vi diskuterer utdanningstematikken gjennomgående med utgangpunkt i det sosiale rom. Det sosiale rom er et sosiologisk begrep av Pierre Bourdieu, som beskriver individets klasseposisjon og sammensetningen av kulturell- og økonomisk kapital. I vår drøftelse av mobilitet i det sosiale rom, vektlegger vi en utvidet forståelse av begrepet og diskuterer sosial kapital, sosial klasse og habitus. Ledelse er et trendbegrep som oftere blir nevnt i forbindelse med ønskede arbeidsstillinger blant unge i dag, og det diskuteres om de unge har urealistiske forventninger til hvilket utbytte de sitter igjen med etter endt utdanning. Særlig når man har betalt flere hundre tusener for utdannelsen. Markedshøyskolen er en høyskole som tilbyr flere retninger innenfor merkantile fag, og markedsføring er den studieretningen som er ansett som mest populær. Vi vil belyse hvilke bakenforliggende faktorer som kan påvirke valg av utdanning i nettopp denne retningen. Ved å se nærmere på eksisterende sosiologiske teorier og diskutere deres relevans i 2015. Nyere forskning av blant annet Marianne Nordli Hansen og Arne Mastekaasa, samt refleksjoner av Knut Kjeldstadli og Karl Fredrik Tangen belyser dagens situasjon. Gjennom intervjuer med Markedshøyskolens studenter, har vi fått gode refleksjoner om hvilke faktorer som førte dem til å velge en merkantil studieretning. Gjennom diskursanalysen kartlegger vi et utvalg av Markedshøyskolens representasjon og overtalelsesmidler. Våre funn viser at sosial klasse og bakgrunn har en innvirkning på valg av utdanning i markedsføring. Informantene viser også at de verdiene Markedshøyskolen kommuniserer, blir gjenkalt i deres refleksjoner. Vi konkluderer med at sosial kapital kan muliggjøre mobilitet i det sosiale rom.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit