• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Merkekonseptets- og tidsperspektivets effekter på preferanse og betalingsvillighet

Aasen, Anette Marie; Aasen, Heidi; Vammeli, Martine Alida Rossvik
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BCR3100 Bacheloroppgave.pdf (2.074Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357937
Date
2015-10-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [618]
Abstract
Merkepersonlighet har de seneste årene gjort seg fremtredende innenfor markedsføringsrelatert forskning. Det er viktig å være innforstått med at merkevarens fundament, merkekonsept, må være grundig etablert. Derfor forsøker denne avhandlingen å rette fokus mot merkekonsept, som en del av bedriftens markedsføring. For at en merkevare skal være konkurransedyktig og ha lang levetid på markedet er det avgjørende at bedriften har kunnskap om forbrukerens preferanser og deres oppfatning av merkevarens verdi. Uten forståelse for forbrukerens preferanse og betalingsvillighet, kan det bli svært krevende for en bedrift å få deres merkevare til å skille seg frem blant utallige merkevarer i samme produktkategori. Denne avhandlingen har som formål å øke forståelsen for hvilke effekt merkekonsept og tidsperspektiv har på forbrukerens preferanser og betalingsvillighet. Kvantitativ metode er benyttet for innsamling av data, som en følge av at studien er ute etter omfanget av fenomenene. Designet for studien er et laboratorieeksperiment, hvor et klasserom fungerte som laboratorium. Stimuli til hovedeksperimentet ble utviklet gjennom et fokusgruppeintervju og to nettbaserte pretester. Deltakerne i fokusgruppeintervju og pretester var innhentet fra samme populasjon som utvalget, men sørget for at ingen studenter deltok i mer enn èn av studiens undersøkelser. Populasjonen er valgt å være studenter i markedsføring- og ledelsesfag på bachelornivå. Som en følge av dette er utvalget det samme, og eksperimentet gjennomføres ved Markedshøyskolen i Oslo. Eksperimentet resulterte i 155 besvarte spørreskjemaer. Denne avhandlingen opererer med 3 hypoteser, med til sammen 16 delhypoteser, for å besvare avhandlingens problemstilling. Studien fokuserer på effekten funksjonelt- og symbolsk merkekonsept, samt nær- og fjern fremtid har på forbrukeres preferanse for merkevarer og betalingsvilligheten. Alle hypotesene ble undersøkt gjennom hypotesetesting, ved bruk av MANOVA-analyse. Basert på analyse-resultatene fra eksperimentet blir det konkludert med at det eksisterer en interaksjonseffekt mellom merkekonsept og tidsperspektiv. Videre viser analysene at merkekonsept og tidsperspektiv har effekt på forbrukeres preferanse og betalingsvillighet, hvor effekten varierer fra å være svært negativ til svært positiv. Avhandlingen utarbeider interessante funn, som at symbolsk merkekonsept medfører sterke preferanser og oppnår høy betalingsvillighet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit