Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahl, Adrian Bekkely
dc.contributor.authorNielsen, Niels Christian
dc.date.accessioned2015-11-23T10:33:20Z
dc.date.available2015-11-23T10:33:20Z
dc.date.issued2015-11-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2365207
dc.description.abstractUndersøkelsens formål: Det er skrevet lite om hvordan single og aleneboende opplever ferdige enporsjonsprodukter i dagligvare. Hensikten med oppgaven er å skape forståelse for stigmaets aktualitet hos norske enpersonshusholdninger ved tilbud av ferdige middagsprodukter. Undersøkelsen er gjennomført som en del av masterprogrammet på Markedshøyskolen i Oslo. Teoretiske grunnlag: I forbrukermarkedsføring og psykologi eksisterer det teorier om stigmatisering av ugifte, single og aleneboende. Det eksisterer også kunnskap om ferdige middagsretter på kollisjonskurs med middagens sosiale og tradisjonelle verdi. Metode: Det er praktisert kvalitative intervjusamtaler gjennom et deskriptivt forskningsdesign. 17 semistrukturerte dybdeintervjuer, hvorav syv menn og ti kvinner. Funn: Det er identifisert et ubehag vedrørende forbrukerens "reise” rundt ferdige middagsprodukter, skapt av kulturelle stereotypiske oppfatninger. Det er også registrert et tenderende alders- og livsfaseskille om perseptuell på minnelse ved produktene. Begrensninger: Oppgavens tilpassede metodologiske teknikker, segmenteringskriterier og teoretiske konseptualiseringer påvirker informantenes subjektive tolkninger, rasjonalitet og emosjonelle beskrivelser. Praktiske implikasjoner: Funnene anses som relevante og viktige for leverandører, merkevarer og dagligvarekjeder. Teoretiske implikasjoner: Undersøkelsen bidrar til å utvide kunnskapen om stigma som undersøkelsesramme innenfor ferdige middagsretter og bidrar til å stille nye spørs mål vedrørende kriterier for segmentering av enpersonshusholdninger i dagligvaren. Fagfelt: Forbrukermarkedsføring, psykologi og sosiologi. Nøkkelord: Stigma, enpersonshusholdninger, ferdige middagsretter, identitet, forbruk og grad av ubehag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleEn kvalitativ studie av stigma, single enpersonshusholdninger og ferdige middagsprodukternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel