Show simple item record

dc.contributor.authorBergum, Martin
dc.contributor.authorRudberg, Marte
dc.contributor.authorJensen, Pernille Olestad
dc.date.accessioned2016-11-03T08:41:46Z
dc.date.available2016-11-03T08:41:46Z
dc.date.issued2016-11-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2419140
dc.description.abstractDenne oppgaven er en abduktiv, sosialantropologisk studie hvor vi har hatt til hensikt å studere backpackerens selvforståelse og posisjonering i et relasjonelt perspektiv. I arbeidet med dette har vi forsøkt å avdekke hvilke smaksdommer og idealer de enkelte backpackerne legger til grunn når de beskriver eget og andres forbruk. Innfallsvinkler fra semiotikken er benyttet til å forstå hvordan, hvorfor eller hvorvidt forbrukeren skaper, opprettholder og endrer sider ved sin identitet. Funnene gir uttrykk for at backpackeren blir del av en såkalt ”boble” – hvor enkelte gjenstander og handlinger synes mer meningsfulle enn andre. Informantene synes å ha forutinntatte forestillinger om hvordan og hvem backpackeren skal være – et ideal flere av de reisende synes å etterstrebe. Det hittil differensierte og heterogene i individet synes å bli underkommunisert av at han blir del av et felleskap. Etiketten backpacker fremstår som en kollektiv identitet som både synes refleksiv og temporær. Dette forklares gjennom individets selvforståelse i rollen som backpacker og den han er hjemme. Backpackerne er like seg selv, men forskjellige “de andre”. Backpackeren fremstår for eksempel særlig distingverende idet hans holdninger og verdier tar avstand fra det ukultiverte. Det kan tenkes at backpackernes søken etter annerledeshet virker samlende på backpackerne som fellesskap fordi ved å differensiere seg fra andre reiseformer og sosiale grupper, så markerer de likheter i fellesskapet de er en del av. Selv om backpackpermiljøet synes relativt homogent, viser funnene at det trolig eksisterer distinksjoner også innad i backpackermiljøet. Autensitet er et stadig tilbakevennende tema blant informantene. Det fremgår av våre analyser at “backpackere”, søker autentiske opplevelser og lokasjoner verden over. Det kom òg frem at steder noen av informantene trivdes godt, mente andre var turistifiserte, og dermed ødelagte. Herfra springer vår idé om bærepackeren, en kampanje med hensikt om å opplyse og oppfordre fremtidige backpackere om bærekraftig reising.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectBackpackerenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectReiselivnb_NO
dc.subjectIdentitetnb_NO
dc.titleReis deg selv spennende – backpackerens selvforståelse og posisjonering i relasjon til andre reisendenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge