Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSognar, Even
dc.contributor.authorSofienlund, Kristin
dc.contributor.authorSolsvik, Adrian
dc.date.accessioned2016-11-09T13:37:47Z
dc.date.available2016-11-09T13:37:47Z
dc.date.issued2016-11-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420323
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å sette lys på hvordan ledere og HR-avdelinger bør forholde seg til sine fulltids- og deltidsansatte under medarbeidersamtaleprosessen. Vi har undersøkt om det er forskjeller i hva fulltidsansatte og deltidsansatte får ut av medarbeidersamtaler, særlig rundt motivasjon, utvikling og tilhørighet. Forskning viser at dersom ikke medarbeidersamtaler tilpasses individuelt, er ikke bare faren tilstede for å ikke få noe ut av samtalen, men også for at ansatte skal få et negativt utbytte av medarbeidersamtalen. Studien tar dermed for seg hvilke forskjeller det er i utbytte av medarbeidersamtaler mellom fulltids- og deltidsansatte, og hvorfor eventuelle forskjeller forekommer. Ut fra dette har følgende problemstilling blitt definert; “Hvilke forskjeller er det i utbytte av medarbeidersamtaler mellom fulltids- og deltidsansatte, og hvorfor?” For å komme frem til en konklusjon har vi intervjuet fem deltidsansatte og åtte fulltidsansatte i en norsk butikk innen dagligvarehandel, og deltatt som observatører på butikkens ledermøte da lederne diskuterte medarbeidersamtaler. Dette kombinert med tidligere forskning basert på medarbeidersamtaler, forskjeller mellom fulltid og deltid, utvikling, tilhørighet og motivasjon, har resultert i svarene på studiens problemstilling. Funnene våre viser at det ikke er noen tydelige forskjeller mellom hva fulltids- og deltidsansatte får ut av medarbeidersamtalen. Dette til tross for at fulltidsansatte viste markant høyere grad av både motivasjon, tilhørighet og ønske om utvikling enn deltidsansatte. Det kom også frem at lederne har lavere forventninger til deltidsansattes medarbeidersamtaler og holdninger, noe som særlig viste seg i samtalenes utførelse. Fulltidsansatte får dessuten betydelig mer tilbakemelding enn deltidsansatte, da de oftere jobber parallelt med lederne. Til tross for mer tilbakemelding enn deltidsansatte får ikke fulltidsansatte mer ut av medarbeidersamtalen. Dette kan være en årsak av at tilbakemeldingen ikke er rettet mot resultatene fra medarbeidersamtalen, og oppfølgingen er dermed ikke effektiv nok. I tillegg har deltidsansatte vist seg som en mer heterogen gruppe enn IV fulltidsansatte, noe som både kompliserte studien, men også bidro til dypere forståelse av forskjellen mellom gruppene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectmedarbeidersamtalernb_NO
dc.subjectfulltidsansattenb_NO
dc.subjectdeltidsansattenb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleUnder fire øyne: En studie på forskjeller mellom fulltids- og deltidsansattes utbytte av medarbeidersamtalennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge