Autentiske Opplevelser i Filmturisme
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på fenomenet filmturisme og hvordan reiselivet og filmbransjen forholder seg til og arbeider mot det å skape filmturisme rundt en bestemt film og destinasjon i Norge. Formålet med oppgaven handler om å finne ut av hvordan man skaper autentiske opplevelser for turister i forhold til filmturisme; hvor vi har valgt Mesna og filmen Birkebeinerne som case for å kunne gå i dybden av fenomenet. Bedriften i vårt case (Mesna) går under betegnelsene Mesna Opplevelser&Overnatting og Mesna Islandshestsenter, men bruker Mesna som en “paraply” for å dekke alle segmenter, noe vi og vil gjøre gjennom oppgaven.
Fenomenet filmturisme har blitt forsket på en del internasjonalt, men lite i norsk sammenheng, noe som kan antas å ha med at få har satset på kommersiell filmturisme i Norge tidligere. Vi anser dette derfor som et spennende og viktig tema å forske videre på.
Oppgave starter med å redegjøre for relevant teori, samt ulike komponenter i caset som oppgaven bygger på. Intervjuguide, kategorisering av funn og analysedelen i oppgaven bygger på samme oppdeling som vår teoridel; Filmturisme, opplevelser, autentisitet og autentiske opplevelser i filmturisme. Denne kategoriseringen ble valgt fordi vi anså det som sentralt for å kunne besvare vår problemstilling. Avslutningsvis vil drøfte våre empiriske funn opp mot relevant teori, for deretter å kunne komme med konklusjon og anbefalinger for videre forskning.
For å besvare oppgaven har vi valgt å benytte oss av kvalitativ metode og casedesign.Vi gjennomførte 6 dybdeintervjuer, med representanter fra både film- og reiselivsbransjen, samt deltakelse på Snowballkonferansen 2016, hvor filmturisme var et sentralt tema, for å uthente empiriske data.
Et av de mest sentrale funnene viste seg å være effekten av samarbeid og ulike motiver hos de to bransjene (film og reiseliv) og hvordan dette kan påvirke det å skape autentiske opplevelser ved filmturisme. Samtidig har det vist seg viktig at vertskapet besitter god formidlingsevne, samt å kunne engasjere turistene for å skape en autentisk følelese og unik atmosfære som gjør opplevelsen ekstraordinær.