Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBolann, Elin
dc.contributor.authorNyberg, Tonje
dc.contributor.authorJacobsen, Mathilde Engen
dc.date.accessioned2016-11-10T12:52:28Z
dc.date.available2016-11-10T12:52:28Z
dc.date.issued2016-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420474
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på fenomenet filmturisme og hvordan reiselivet og filmbransjen forholder seg til og arbeider mot det å skape filmturisme rundt en bestemt film og destinasjon i Norge. Formålet med oppgaven handler om å finne ut av hvordan man skaper autentiske opplevelser for turister i forhold til filmturisme; hvor vi har valgt Mesna og filmen Birkebeinerne som case for å kunne gå i dybden av fenomenet. Bedriften i vårt case (Mesna) går under betegnelsene Mesna Opplevelser&Overnatting og Mesna Islandshestsenter, men bruker Mesna som en “paraply” for å dekke alle segmenter, noe vi og vil gjøre gjennom oppgaven. Fenomenet filmturisme har blitt forsket på en del internasjonalt, men lite i norsk sammenheng, noe som kan antas å ha med at få har satset på kommersiell filmturisme i Norge tidligere. Vi anser dette derfor som et spennende og viktig tema å forske videre på. Oppgave starter med å redegjøre for relevant teori, samt ulike komponenter i caset som oppgaven bygger på. Intervjuguide, kategorisering av funn og analysedelen i oppgaven bygger på samme oppdeling som vår teoridel; Filmturisme, opplevelser, autentisitet og autentiske opplevelser i filmturisme. Denne kategoriseringen ble valgt fordi vi anså det som sentralt for å kunne besvare vår problemstilling. Avslutningsvis vil drøfte våre empiriske funn opp mot relevant teori, for deretter å kunne komme med konklusjon og anbefalinger for videre forskning. For å besvare oppgaven har vi valgt å benytte oss av kvalitativ metode og casedesign.Vi gjennomførte 6 dybdeintervjuer, med representanter fra både film- og reiselivsbransjen, samt deltakelse på Snowballkonferansen 2016, hvor filmturisme var et sentralt tema, for å uthente empiriske data. Et av de mest sentrale funnene viste seg å være effekten av samarbeid og ulike motiver hos de to bransjene (film og reiseliv) og hvordan dette kan påvirke det å skape autentiske opplevelser ved filmturisme. Samtidig har det vist seg viktig at vertskapet besitter god formidlingsevne, samt å kunne engasjere turistene for å skape en autentisk følelese og unik atmosfære som gjør opplevelsen ekstraordinær.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectReiselivsledelsenb_NO
dc.subjectFilmturismenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectDybdeintervjunb_NO
dc.subjectIntervjunb_NO
dc.subjectCase-studienb_NO
dc.subjectFilmnb_NO
dc.titleAutentiske Opplevelser i Filmturismenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge