Om å «få folk med på laget»: En undersøkelse i en bedrift om kommunikasjon mellom ledelse og ansatte i en endringsprosess
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2420655Utgivelsesdato
2016-11-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å rette søkelyset på et område som handler om
ledernes kompetanse i endringsprosesser. Vi har sett på hvordan innhold og form på
ledelsens kommunikasjon kan være med på å fremme ansattes oppslutning om endring.
Oppgaven søker å belyse følgende problemstilling: «Hvordan påvirker ledelsens
kommunikasjonsstrategi ansattes oppslutning om endring?» Metoden vi har brukt er
kvalitativ metode. For å besvare problemstillingen har vi gjennomført seks dybdeintervju med
ansatte fra en bedrift som nylig har implementert et nytt IT system. Vi ønsket å få fram
ansattes opplevelser og erfaringer av endringsprosessen og deres fortolkninger av ledelsens
kommunikasjon. Dernest ønsket vi å se på hvordan dette kan virke inn på deres oppslutning
om endringen.
Resultatene av undersøkelsen tyder på at det er viktig at det blir kommunisert et rasjonale for
endringen på en slik måte at det skapes forståelse for hvorfor endringene må gjennomføres.
Det synes også å være viktig å kommunisere med de ansatte for å klargjøre den nye
retningen. I tillegg kan det se ut som at det å synliggjøre positive resultater og forbedringer
som følge av endringen kan virke motiverende. Det fremtrer som viktig at ledelsen møter
ansattes ulike behov og at de gis den støtten og informasjonen de trenger for å kunne
gjennomføre de endringene som kreves av dem.
Våre funn tyder videre på at det kan være hensiktsmessig å bruke kombinasjoner av flere
kanaler for å kommunisere ut rasjonale og annen overordnet informasjon om endringen. Det
kan se ut som at e-post og intranett kan være gode støttekanaler, dersom de brukes til å
kommunisere oppdateringer og til å fortelle om endringen. Videre viser våre funn at ansikttil-
ansikt kommunikasjon synes å være viktig for at ansatte skal føle seg anerkjent i prosessen.