Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStoreide, Tone Isaksen
dc.contributor.authorGretland, Line Bjørndal
dc.contributor.authorSolberg, Mina Myriam
dc.date.accessioned2016-11-15T12:39:36Z
dc.date.available2016-11-15T12:39:36Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2420990
dc.description.abstractMerkevarebygging, markedsføring og varehandel, er sentrale fagområder for denne oppgaven. Med problemstillingen “Hvordan er Qomo posisjonert på det norske markedet?” beror temaet i oppgaven hovedsaklig på posisjonering, men temaene merkekjennskap og merkeassosiasjoner er også særlig viktige. Med utgangspunkt i denne problemstillingen, har vi undersøkt posisjonen Qomo har på markedet, med hensyn til både eierens og kundenes synspunkter. For å forsøke å svare på denne problemstillingen, har vi også avdekket kjennskap og assosiasjoner til Qomo, da dette er temaer som er nært sammenhengende med posisjonering. Formålet med undersøkelsen var å vurdere hvor vidt det eksisterte samsvar mellom eierens-, og kundenes synspunkter. Vi har gjennomført en kvalitativ undersøkelse med utgangspunkt i et intensivt undersøkelsesopplegg, med en fenomenologisk tilnærming. For å innsamle data, gjennomførte vi dybdeintervjuer med semi-strukturert metode. I forkant av intervjuene, utformet vi to relativt like intervjuguider, hvor vi formulerte spørsmål etter temaenes relevans. I utvelgelsesprosessen, valgte vi å rekkerutere 10 tilfeldige enheter som representerte kundene til Qomo. I tillegg til disse intervjuene, hadde vi på forhånd avtalt et lengre intervju med eieren av Qomo. Alle de elleve respondentene ble stilt spørsmål som hadde sammenheng med temaene merkekjennskap, merkeassosiasjoner og posisjonering. Samtlige respondenter ble også eksponert for tre projektive teknikker. Vi valgte å lese innsamlet data med en fortolkende tilnærming, og systematiserte deretter datamaterialet med hensyn til en tversnittsbasert og kategorisk inndeling av data. Vi gjennomførte deretter en analyse av meningsinnholdet i datamaterialet, med et utgangpunkt i en kvalitativ innholdsanalyse. Vi kodet innsamlet data, for å redusere datamaterialet ytterligere. Videre, gjorde vi en oppsummering av de viktigste funnene fra temaene i undersøkelsen. Deretter drøftet vi og analyserte funnene, her kom vårt teoretiske rammeverk til anvendelse. I analysen forsøkte vi å trekke paralleller mellom eierens og kundenes synspunkter og oppfatninger, og se på samsvar mellom funn fra temaene i undersøkelsen. Vi kom til frem til en konklusjon som beror på at Qomo sin posisjon på det markedet er noe uklar.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectmerkevarebyggingnb_NO
dc.subjectvarehandelnb_NO
dc.subjectQomonb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleHvordan er Qomo posisjonert på markedet?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge