Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNeely, Aleksander
dc.contributor.authorLien, Tobias
dc.contributor.authorLauritzen, Tormod Berg
dc.date.accessioned2016-11-15T12:52:41Z
dc.date.available2016-11-15T12:52:41Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421005
dc.description.abstractOppgavens overordnede problemstilling er: Hvordan legger norske markedsføringspraktikere opp til sosiale epidemier, og hvordan samsvarer det med eksisterende teori? Oppgavens hensikt er å få en dypere forståelse for de underliggende mekanismene som skaper sosiale epidemier. Da det var en beskjeden mengde litteratur knyttet til fenomenet, ønsket vi å teste denne teorien opp mot noen av Norges mest anerkjente markedsføringspraktikeres kunnskaper og erfaringer. Ekstra spennende var det da lignende studier ikke har blitt gjennomført i norsk kontekst tidligere. Ved å kategorisere teorien og benytte oss av disse temaene i intervjuguiden, fikk vi god oversikt som gjorde at vi kunne se etter sammenhenger mellom eksisterende teori og hvordan sosiale epidemier fungerer i praksis. Intervjuguiden besto også av åpne spørsmål som la til rette for nye funn utover teorien som skulle settes på prøve. I oppgaven undersøkte vi ti ulike prinsipper, og fant ut at det var klare sammenhenger mellom eksisterende teori og norske eksperters kunnskaper og erfaringer om sosiale epidemier. Vi fant dog ut våre informanter fokuserer mest på de teoretiske prinsippene som omhandlet hvordan en bør kommunisere til målgruppen for å skape engasjement, fremfor hvordan en kan manipulere budskapet for å få mennesker til å ubevisst spre informasjonen videre. For å oppnå spredning av holdninger, produkter og ideer mente informantene at en er avhengig av å gå inn i populistiske verdener, møte målgruppene på deres premisser, samt tilføre noe til deres liv. Om en ikke gjør dette vil målgruppene være mindre mottagelige for budskapet og dermed heller ikke føre til spredning. Det hersket liten tvil blant informantene om at sosiale epidemier startes av noen få innflytelsesrike personer, med et nytenkende budskap, og at sosiale epidemier er et svært kontekstuelt fenomen. Utover anvendt teori avdekket også undesøkelsen sannhet i kommunikasjonen som en svært viktig dimensjon for å øke sannsynlighet for spredning av informasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsosiale epidemiernb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleSosiale epidemier - En studie av hva som leder til smittsom atferdnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge