Kundeverdiers paradoks : disruptiv innovasjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421012Utgivelsesdato
2016-11-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det finnes bedrifter som gjør alt riktig og etter boka, som innehar et sterkt
konkurranseinstinkt, som nøye hører etter betydelige kunders ønsker og som investerer i nye
teknologier – likevel feiler de. Hvorfor? Fordi de gjør jobben sin for godt. På konkurransens
kamparena sloss slike bedrifter om markedsandeler og forsøker å overgå hverandre gjennom å
stadig forbedre sine tilbud. Resultatet er at mange kunder mottar mer enn de trenger og er
villige til å betale for, og et vakuum for inntreden skapes under nesene på de kjempende
bedriftene. Dette vakuumet benytter bedrifter med disruptive innovasjoner seg av. Disse
presterer dårligere enn de fleste andre etablerte produkter, men gir et veldig annerledes løfte
om kundeverdi ved å være billigere, enklere, mindre og ofte mer beleilige å bruke. I stedet for
å høre på kundene, investere i produkter med høyere ytelse og marginer og forfølge store,
betydelige markeder, gjøres det stikk motsatte. Dette er kundeverdiens paradoks og temaet for
vår oppgave. Innunder dette undersøker vi hvordan bedrifter arbeider for å avdekke
kundeverdi i utviklingen av disruptive innovasjoner. I de teoretiske rammene en disruptiv
innovasjon setter, fremstår det nemlig som svært utfordrende å gjøre nettopp dette. Hvordan
avdekkes kundeverdi om man ikke skal høre på kundene? Kan egentlig produkter som leverer
lavere ytelse i større grad generere kundeverdi? Vi oppdaget gjennom vårt arbeid at det trolig
er mange bedrifter som finner det utfordrende å systematisere, forstå og gjøre seg bevisste ved
dette arbeidet og hva det krever. Vi la også til grunn et forslag til et overordnet rammeverk og
en oversiktlig fremgangsmåte til hvordan arbeidet kan angripes.