Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugstad, Ida-Marie
dc.contributor.authorHeimlid, Malene
dc.date.accessioned2016-11-15T14:40:49Z
dc.date.available2016-11-15T14:40:49Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421170
dc.description.abstractI de siste årene har sosiale medier blitt mer og mer en del av vår hverdag. Dette er noe bedriftene har brukt til sin fordel, ved å sponse med ulike produkter. Samtidig har bloggere blitt et utbredt verktøy blant bedrifter og forbrukere. Gjennom sine nettsider kan bloggerne anbefale produkter og tjenester til sine lesere. Bloggeren opptrer som en person leseren kan se opp til og relatere seg til. Bloggeren deler sin hverdag og tips og dermed kan den føles som en venn i leserens perspektiv. Dette har ført til at mange har spådd magasinets undergang, da bloggeren tar over denne delen, av kanskje særlig de unges liv. Gjennom vår oppgave har vi som mål å teste dette forholdet mellom blogger og leser, for og få et svar på om de virkelig har en så stor påvirkning på leseren. Dette gjør vi på bakgrunn av begrepet parasocial interactivity. For å gjennomføre studien valgte vi å bruke kvantitativ metode, og videre bruke eksperiment med manipulasjon. Måten vi gjorde dette på var å eksponere respondentene for to ulike stimuli, en blogg artikkel og et online-magasin artikkel. Her brukte vi bloggeren Caroline Berg Eriksen og magasinet Det Nye. For å kunne sammenligne de to studiene handlet begge artiklene om en anbefaling av frisørsalongen Hendrix Hair. Artiklene var relativt like, men for at de skulle være mest mulig troverdig var innholdet gjort litt forskjellig fra hverandre. Vi hadde 82 respondenter i vårt studie, her testet vi holdning til merket, kjøpsintensjon, forholdet mellom leser og forfatter, forfatters troverdighet, lesers holdning til teksten og tekstens troverdighet. Dette er på bakgrunn av våre hypoteser som vi utviklet, og ut fra teorien vi satte oss inn i forkant av oppgaven. Videre analyserte vi dataene våres gjennom statistikkprogrammet SPSS, hvor vi foretok de relevante analysene for å besvare på oppgaven. Vi kom frem til flere interessante resultater da vi ikke fikk støtte for flere enn en av hypotesene våre. Dette er interessant da i motsetning til hva vi antok, var respondentene mer positive til online-magasinet enn til bloggartikkelen. Det kan være flere forklaringsårsaker til dette, noe vi kommer tilbake til senere i oppgaven. Gjennom dette studiet utfordrer vi troen på at bloggere har større påvirkningskraft enn magasiner. Vi håper at dette kan bidra til at flere blir interessert i dette temaet. I tillegg til at våre funn kan hjelpe bedrifter i fremtiden, med tanke på ulike markedsføringskanaler som de tar i bruk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.subjectbloggerenb_NO
dc.subjectparasocial interactivitynb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.subjectmarkedsføringskanalernb_NO
dc.titleMin venn bloggeren : Et eksperimentell studie av parasocial interaction på sosiale mediernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge