dc.description.abstract | I de siste årene har sosiale medier blitt mer og mer en del av vår hverdag. Dette er noe
bedriftene har brukt til sin fordel, ved å sponse med ulike produkter. Samtidig har bloggere
blitt et utbredt verktøy blant bedrifter og forbrukere. Gjennom sine nettsider kan bloggerne
anbefale produkter og tjenester til sine lesere. Bloggeren opptrer som en person leseren kan se
opp til og relatere seg til. Bloggeren deler sin hverdag og tips og dermed kan den føles som en
venn i leserens perspektiv. Dette har ført til at mange har spådd magasinets undergang, da
bloggeren tar over denne delen, av kanskje særlig de unges liv.
Gjennom vår oppgave har vi som mål å teste dette forholdet mellom blogger og leser, for og
få et svar på om de virkelig har en så stor påvirkning på leseren. Dette gjør vi på bakgrunn av
begrepet parasocial interactivity. For å gjennomføre studien valgte vi å bruke
kvantitativ metode, og videre bruke eksperiment med manipulasjon. Måten vi gjorde dette på
var å eksponere respondentene for to ulike stimuli, en blogg artikkel og et online-magasin
artikkel. Her brukte vi bloggeren Caroline Berg Eriksen og magasinet Det Nye. For å kunne
sammenligne de to studiene handlet begge artiklene om en anbefaling av frisørsalongen
Hendrix Hair. Artiklene var relativt like, men for at de skulle være mest mulig troverdig var
innholdet gjort litt forskjellig fra hverandre. Vi hadde 82 respondenter i vårt studie, her testet
vi holdning til merket, kjøpsintensjon, forholdet mellom leser og forfatter, forfatters
troverdighet, lesers holdning til teksten og tekstens troverdighet. Dette er på bakgrunn av våre
hypoteser som vi utviklet, og ut fra teorien vi satte oss inn i forkant av oppgaven. Videre
analyserte vi dataene våres gjennom statistikkprogrammet SPSS, hvor vi foretok de relevante
analysene for å besvare på oppgaven.
Vi kom frem til flere interessante resultater da vi ikke fikk støtte for flere enn en av
hypotesene våre. Dette er interessant da i motsetning til hva vi antok, var respondentene mer
positive til online-magasinet enn til bloggartikkelen. Det kan være flere forklaringsårsaker til
dette, noe vi kommer tilbake til senere i oppgaven. Gjennom dette studiet utfordrer vi troen på
at bloggere har større påvirkningskraft enn magasiner. Vi håper at dette kan bidra til at flere
blir interessert i dette temaet. I tillegg til at våre funn kan hjelpe bedrifter i fremtiden, med
tanke på ulike markedsføringskanaler som de tar i bruk. | nb_NO |