Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTovik, Marte
dc.contributor.authorRomset, Helene
dc.contributor.authorJuvdal, Thea Karoline
dc.date.accessioned2016-11-17T08:53:09Z
dc.date.available2016-11-17T08:53:09Z
dc.date.issued2016-11-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421462
dc.description.abstractDet har tatt lang tid for den vestlige verden å omfavne ideen om at sinn og kropp er koblet sammen og har stor innvirkning på hverandre. Mennesket oppfatter det de forventer å oppfatte, noe som gjør forvrengninger som placeboeffekter mulig. Mye av forskningen på placeboeffekter er gjort i medisinfaget, men i senere tid har det også vært framtredende innen markedsføring. Her har de fleste fokusert mest på smakssansen og mindre på lukt. Gjennom et eksperiment ønsket vi derfor å se om visuelle stimuli kan endre luktopplevelsen. Studien tok utgangspunkt i teori om placeboeffekter, persepsjon, syn, smak og lukt. På bakgrunn av dette utviklet vi tre hypoteser som er med på å besvare problemstillingen. Vi gjorde et eksperiment der vi brukte såpestykker med feil, riktige og ingen bilder for å se hvilken effekt de hadde på luktopplevelsen. Funnene viser at bilde av noe annet enn den faktiske lukten utløser en sterk placeboeffekt på luktopplevelsen. Videre fant vi at de som fikk såpestykker uten bilde, slet mer med å identifisere luktene. Det viser at vi i stor grad er avhengige av visuelle stimuli for å identifisere lukt. Vi fant også at respondentene ikke likte lukten bedre eller dårligere dersom bilde og lukt samsvarte. Det er flere mulige feilkilder ved et slikt eksperiment, som for eksempel variasjon i folks luktesans. Funnene er likevel slående, da de viser at forventninger kan få oss til å oppfatte noe som ikke faktisk er tilstede. Dette gir en rekke interessante muligheter for videre studier på et lite utforsket felt. Det er også viktig å diskutere de negative effektene dette kan få på forbrukere. Derfor må både markedsførere, Forbrukerrådet og media generelt tenke over hvordan de framstiller informasjon og produkter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectplaceboeffekternb_NO
dc.subjectmarkedsføringnb_NO
dc.subjectluktesansnb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.titleLukten av placebo : Hvordan markedsførere lurer sansenenb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge