dc.contributor.author | Bakken, Amalie Omsland | |
dc.contributor.author | Forsmo, Jack Daniel | |
dc.contributor.author | Børnes, Kenneth | |
dc.date.accessioned | 2016-11-17T09:48:57Z | |
dc.date.available | 2016-11-17T09:48:57Z | |
dc.date.issued | 2016-11-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2421501 | |
dc.description.abstract | Denne eksplorative studien forsøker å belyse en side av merkeutvidelser som er lite
forsket på. Hensikten er å utforske mulighetene og begrensningene som settes ved å
basere en merkevare på en langrennsutøver. Assosiasjoner og fit er sentrale begreper
som er anvendt for å belyse fenomenet. Disse feltene benyttes på grunnlag av
eksisterende forskning på merkevarebygging. Det er blitt utformet fiktive
produktlanseringer for merkevaren Johaug, og disse er presentert for utvalgte
fokusgrupper. Hovedfunnene som fremgår av studiet er blant annet at det eksisterer
mange likheter mellom personifiserte merkevarer lansert av langrennsutøvere og
”vanlige” merkevarer. Disse merkevarene kan fungere som et kvalitetsstempel i ulike
utvidelseskategorier. Utseende og originalitet er viktige salgspunkter for
sportsrelaterte merkeutvidelser. Personifiserte merkevarer blir ikke nødvendigvis
mindre fleksible av å basere merkeutvidelsene på utøverens sportslige prestasjoner. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | merkeutvidelser | nb_NO |
dc.subject | langrennsutøvere | nb_NO |
dc.subject | personifiserte merkevarer | nb_NO |
dc.subject | kvalitativ metode | nb_NO |
dc.title | Muligheter og begrensninger for personifiserte merkevarer : En eksplorativ studie om merkeutvidelser av langrennsutøvere | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |