Studie i ubevisst påvirkning gjennom sensorisk markedsføring
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421751Utgivelsesdato
2016-11-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sensorisk markedsføring har de siste årene blitt et mer utbredt begrep innenfor
markedsføring. I denne oppgaven har det blitt lagt fokus på å forstå hvilken effekt de ulike
sanseinntrykkene vi blir utsatt for, har på våre valg og oppfatninger. Sensorisk markedsføring
kan benyttes for å skape konkurransefortrinn ovenfor ulike aktører i markedet.
Innsamlingen av data er gjennomført ved kvantitativ metode, da studien er ute etter omfanget
og fenomenene. Det er benyttet laboratorieeksperiment som design, og eksperimentet er
gjennomført i klasserom. Stimuliet i hovedeksperimentet ble utviklet etter
fokusgruppeintervjuer og pre-test. Respondentene er studenter på Høyskolen Kristiania, og de
som har deltatt i pre-testen er utelatt fra å delta i hovedeksperimentet.
Denne studien opererer med fire hypoteser for å teste og besvare studiens problemstilling.
Studien fokuserer på hvordan forbrukeren ubevisst kan bli påvirket av sanseinntrykkene man
blir utsatt for. Hypotesene er undersøkt gjennom hypotesetesting, ved bruk av MANOVAanalyse
og gruppe-sammenligningstest i SPSS.
Basert på resultatene i analysen fra eksperimentet blir det konkludert med at det eksisterer en
interaksjsonseffekt mellom berøring av produkter med smakspreferanse og opplevd kvalitet.
Studien viser til interessante funn om at berøring av produkter med ulik oppfattet kvalitet, kan
føre til en mer positiv smakspreferanse og opplevd kvalitet ved evaluering av produktet.