Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWalbækken, Ingrid
dc.contributor.authorØynebråten, Helene
dc.contributor.authorSkancke, Fredrik Tomter
dc.date.accessioned2016-11-18T09:28:52Z
dc.date.available2016-11-18T09:28:52Z
dc.date.issued2016-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421751
dc.description.abstractSensorisk markedsføring har de siste årene blitt et mer utbredt begrep innenfor markedsføring. I denne oppgaven har det blitt lagt fokus på å forstå hvilken effekt de ulike sanseinntrykkene vi blir utsatt for, har på våre valg og oppfatninger. Sensorisk markedsføring kan benyttes for å skape konkurransefortrinn ovenfor ulike aktører i markedet. Innsamlingen av data er gjennomført ved kvantitativ metode, da studien er ute etter omfanget og fenomenene. Det er benyttet laboratorieeksperiment som design, og eksperimentet er gjennomført i klasserom. Stimuliet i hovedeksperimentet ble utviklet etter fokusgruppeintervjuer og pre-test. Respondentene er studenter på Høyskolen Kristiania, og de som har deltatt i pre-testen er utelatt fra å delta i hovedeksperimentet. Denne studien opererer med fire hypoteser for å teste og besvare studiens problemstilling. Studien fokuserer på hvordan forbrukeren ubevisst kan bli påvirket av sanseinntrykkene man blir utsatt for. Hypotesene er undersøkt gjennom hypotesetesting, ved bruk av MANOVAanalyse og gruppe-sammenligningstest i SPSS. Basert på resultatene i analysen fra eksperimentet blir det konkludert med at det eksisterer en interaksjsonseffekt mellom berøring av produkter med smakspreferanse og opplevd kvalitet. Studien viser til interessante funn om at berøring av produkter med ulik oppfattet kvalitet, kan føre til en mer positiv smakspreferanse og opplevd kvalitet ved evaluering av produktet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsensorisk markedsføringnb_NO
dc.subjectkvantitativ metodenb_NO
dc.subjectubevisst påvirkningnb_NO
dc.titleStudie i ubevisst påvirkning gjennom sensorisk markedsføringnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge