Sponsing i sykkelsporten : Utfordringene ved innhenting av sponsorer
Abstract
Denne bacheloroppgaven har sponsing som hovedtema, hvor sykkelsporten er i fokus.
I den forbindelse har vi tatt for oss en tidsaktuell sak som har preget sportsnyhetene
det siste året. Thor Hushovd ønsker å etablere et profesjonelt sykkellag som skal bestå
av flere norske ryttere og norsk(e) hovedsponsor(er). Ambisjonen hans er at dette
laget skal være klart til oppstart av sesongen i 2017. Gjennom det siste året har det
vist seg utfordrende og få på plass hovedsponsoren(e) som skal pryde trøyene til det
nyoppstartede laget. Dette fanget vår oppmerksomhet som la grunnlaget for
utarbeidelse av følgende problemstillingen: Hvorfor møter Thor Hushovd
utfordringer i innhenting av hovedsponsor til et nyoppstartet, norsk, profesjonelt
sykkellag?
Det teoretiske rammeverket er fundamentert på litteratur innenfor merkevarebygging,
markedsføring og sponsing. Hensikten med oppgaven er å gi leseren et innblikk i
utfordringsområdene som kan forekomme i jakten på sponsorater i kontekst av dette
spesifikke caset. For å besvare den overordnede problemstillingen, har vi utviklet syv
forskningsspørsmål. Vi har benyttet oss av et intensivt design av kvalitativ karater,
med dybdeintervju som datainnsamlingsmetode. Våre seks informanter, befinner seg i
kategoriene: analytikere, sponsoreksperter, eksisterende sponsor og media. Våre funn
viser at det kan være mange årsaker til hvorfor det er utfordrende å innhente en norsk
hovedsponsor. Under har vi listet opp de viktigste funnene.
• Uheldig timing
• Mange bedrifter har eksisterende sponsoravtaler
• Betydelige summer som skal forsvares
• Tidligere dopingskandaler
• Tidkrevende og kostbart å aktivere sponsoratet
• Mange av de største, norske selskapene som har internasjonalt nedslagsfelt,
“seiler” ofte under flere merkenavn
Oppgaven har ikke til hensikt å statistisk generalisere, men heller gi leseren et
innblikk i hva som kan være utfordrende i jakten på sponsorer. I tillegg ønsker vi å
opplyse om at våre funn er meget kontekstavhengige og må derfor tas til etterretning
av leser.