Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøiby, Patrick
dc.contributor.authorKarlsen, Fredrik
dc.contributor.authorLarsson, Silje
dc.date.accessioned2016-11-18T10:02:33Z
dc.date.available2016-11-18T10:02:33Z
dc.date.issued2016-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421780
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har sponsing som hovedtema, hvor sykkelsporten er i fokus. I den forbindelse har vi tatt for oss en tidsaktuell sak som har preget sportsnyhetene det siste året. Thor Hushovd ønsker å etablere et profesjonelt sykkellag som skal bestå av flere norske ryttere og norsk(e) hovedsponsor(er). Ambisjonen hans er at dette laget skal være klart til oppstart av sesongen i 2017. Gjennom det siste året har det vist seg utfordrende og få på plass hovedsponsoren(e) som skal pryde trøyene til det nyoppstartede laget. Dette fanget vår oppmerksomhet som la grunnlaget for utarbeidelse av følgende problemstillingen: Hvorfor møter Thor Hushovd utfordringer i innhenting av hovedsponsor til et nyoppstartet, norsk, profesjonelt sykkellag? Det teoretiske rammeverket er fundamentert på litteratur innenfor merkevarebygging, markedsføring og sponsing. Hensikten med oppgaven er å gi leseren et innblikk i utfordringsområdene som kan forekomme i jakten på sponsorater i kontekst av dette spesifikke caset. For å besvare den overordnede problemstillingen, har vi utviklet syv forskningsspørsmål. Vi har benyttet oss av et intensivt design av kvalitativ karater, med dybdeintervju som datainnsamlingsmetode. Våre seks informanter, befinner seg i kategoriene: analytikere, sponsoreksperter, eksisterende sponsor og media. Våre funn viser at det kan være mange årsaker til hvorfor det er utfordrende å innhente en norsk hovedsponsor. Under har vi listet opp de viktigste funnene. • Uheldig timing • Mange bedrifter har eksisterende sponsoravtaler • Betydelige summer som skal forsvares • Tidligere dopingskandaler • Tidkrevende og kostbart å aktivere sponsoratet • Mange av de største, norske selskapene som har internasjonalt nedslagsfelt, “seiler” ofte under flere merkenavn Oppgaven har ikke til hensikt å statistisk generalisere, men heller gi leseren et innblikk i hva som kan være utfordrende i jakten på sponsorer. I tillegg ønsker vi å opplyse om at våre funn er meget kontekstavhengige og må derfor tas til etterretning av leser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectsponsingnb_NO
dc.subjectidrettsutøverenb_NO
dc.subjectsykkelsportennb_NO
dc.subjectsyklisternb_NO
dc.subjectsponsorernb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.titleSponsing i sykkelsporten : Utfordringene ved innhenting av sponsorernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge