Hvordan valg av merkevarer har innflytelse på hvordan andre oppfatter oss
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421797Utgivelsesdato
2016-11-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi sett på merkevarers betydning for hvordan mennesker danner seg
inntrykk av andre mennesker. Undersøkelser gjort av Fennis og Pruyn viser at
merkepersonlighetstrekk overføres til brukeren av merket, under gitte forutsetninger. Videre
har vi også sett på om, og eventuelt hvordan, implisitt selvteori påvirker graden av overføring.
Implisitt selvteori deles inn i enhets-teori og inkrementell-teori. Undersøkelser gjort av Park
og John har vist at de med såkalt enhets-selvteori vil tilegne seg selv
merkepersonlighetstrekkene til merkevarene de benytter seg av, mens dem med såkalt
inkrementell-selvteori ikke vil tilegne seg selv merkepersonlighetstrekk. Vi ønsket å
undersøke dette videre ved å se om dette også gjelder for hvordan man danner inntrykk av
andre mennesker som bruker merkevarer. På bakgrunn av dette utarbeidet vi følgende
problemstilling:
“Hvilken effekt har merkevarer på inntrykksdannelse?”
På bakgrunn av denne problemstillingen utarbeidet vi tre hypoteser. I undersøkelsen valgte vi
å benytte oss av kvantitativ metode og eksperimentelt design. Vi gjennomførte først en pretest
for merkene Ralph Lauren og Gant for å komme frem til hvilken merkevare vi skulle benytte,
samt måle dets merkepersonlighetstrekk ved bruk av Aakers merkepersonlighetsskala.
Resultatene fra pretesten viste at Ralph Lauren var merket med sterkest
merkepersonlighetstrekk. Ralph Laurens sterkeste merkepersonlighetstrekk var “overklasse”,
“vellykket” og “selvsikker” og dette var dermed de variablene vi ønsket å undersøke. For å
undersøke dette gjennomførte vi et eksperiment med en kontroll- og eksperimentgruppe.
Eksperimentgruppen ble eksponert for et bilde av en person med merkevaren Ralph Lauren,
mens kontrollgruppen ble eksponert for det samme bildet, men uten merkevaren.
Respondentene fikk deretter spørsmål knyttet opp mot merkepersonlighet, implisitt selvteori
samt merkeholdning.
Resultatene fra eksperimentet analyserte vi i SPSS der vi blant annet gjennomførte en variansog
regresjonsanalyse. Tidlig i analyseprosessen fant vi ut at “selvsikker” ikke kunne tas med
videre. Derimot kunne vi konkludere med at overklasse/vellykket var signifikant og vi kunne
dermed bekrefte at det forelå en overføring. Videre ga undersøkelsen støtte for at enhetsteoretikere
lot seg påvirke av merkevarer, men ikke for teorien om at inkrementelleteoretikere
ikke ville la seg påvirke av merkevarer.