Hvorfor velger reisende Uber fremfor ordinær taxi?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421802Utgivelsesdato
2016-11-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Uber er en nykommer som på mange måter representerer en global teknologi i sterk vekst. Det
som gjør det interessant er at Uber har blitt svært verdifullt uten å eie et eneste kjøretøy eller ha
en eneste sjåfør ansatt. Vi trekker inn forbrukeratferd som fagområde som har vært en del av vår
studieretning på Høyskolen Kristiania. I oppgaven forsøker vi å forstå hva som trigger brukere av
Uber til å velge nettopp denne tjenesten, fremfor ordinære taxitjenester.
For å besvare problemstillingen har vi valgt å bruke en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi
gjennomførte totalt seks dybdeintervjuer. Respondentene var alle brukere av Uber, utenom en,
som hadde tilstrekkelig kunnskaper om Uber for å kunne delta i undersøkelsen. Resultatene av
denne undersøkelsen ble senere tolket og sammenlignet opp mot relevant teori. Under
problemstillingen hadde vi to hypoteser som senere i oppgaven bekreftes. I oppgaven benytter vi
i tillegg til teori knyttet til forbrukeratferd, The Technology Acceptance Model (TAM) som
bidrar til å forklare en kausal sammenheng mellom variablene oppfattet nytteverdi og oppfattet
brukervennlighet.
Vi har drøftet hvorvidt brukerne av Uber kan defineres som innovative og i hvilken grad selve
Uber-applikasjonen har påvirket graden av selskapets suksess. Om man ser på
delingsøkonomiens utbredelse på kloden, så har Uber lykkes i å bli verdensledende innenfor sin
bransje; persontransport mot vederlag - og det uten å eie en bil eller ha en sjåfør ansatt!