Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEslami, Maryam
dc.contributor.authorAasen, Camilla Angvik
dc.date.accessioned2016-11-18T10:49:53Z
dc.date.available2016-11-18T10:49:53Z
dc.date.issued2016-11-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2421802
dc.description.abstractUber er en nykommer som på mange måter representerer en global teknologi i sterk vekst. Det som gjør det interessant er at Uber har blitt svært verdifullt uten å eie et eneste kjøretøy eller ha en eneste sjåfør ansatt. Vi trekker inn forbrukeratferd som fagområde som har vært en del av vår studieretning på Høyskolen Kristiania. I oppgaven forsøker vi å forstå hva som trigger brukere av Uber til å velge nettopp denne tjenesten, fremfor ordinære taxitjenester. For å besvare problemstillingen har vi valgt å bruke en kvalitativ forskningsmetode, hvor vi gjennomførte totalt seks dybdeintervjuer. Respondentene var alle brukere av Uber, utenom en, som hadde tilstrekkelig kunnskaper om Uber for å kunne delta i undersøkelsen. Resultatene av denne undersøkelsen ble senere tolket og sammenlignet opp mot relevant teori. Under problemstillingen hadde vi to hypoteser som senere i oppgaven bekreftes. I oppgaven benytter vi i tillegg til teori knyttet til forbrukeratferd, The Technology Acceptance Model (TAM) som bidrar til å forklare en kausal sammenheng mellom variablene oppfattet nytteverdi og oppfattet brukervennlighet. Vi har drøftet hvorvidt brukerne av Uber kan defineres som innovative og i hvilken grad selve Uber-applikasjonen har påvirket graden av selskapets suksess. Om man ser på delingsøkonomiens utbredelse på kloden, så har Uber lykkes i å bli verdensledende innenfor sin bransje; persontransport mot vederlag - og det uten å eie en bil eller ha en sjåfør ansatt!nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectUbernb_NO
dc.subjecttaxinb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectpersontransportnb_NO
dc.titleHvorfor velger reisende Uber fremfor ordinær taxi?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge