Omdømmebygging på Facebook: Effekter av kommunikasjon av samfunnsansvar, sett i lys av flyktningkrisen i Europa
Abstract
Gjennom et eksperimentelt undersøkelsesdesign (eksperiment) ble det utformet to
eksperimentgrupper som ble utsatt for ulike manipulasjoner. De to gruppene mottok
informasjon om en bedrifts CSR aktivitet gjennom et Facebookinnlegg hvor den ene
manipulasjonen innebar at bedriften selv informerte om initiativet, mens den andre
manipulasjonen omhandlet en tredjeparts kommunikasjon av aktiviteten. Basert på tidligere
forskning og teori var vi interessert i å undersøke i hvilken grad avsender av CSR
kommunikasjon hadde en effekt på bedriftens omdømme.
Oppgavens problemstilling lyder: ”I hvilken grad påvirkes omdømmet til en bedrifter når de
kommuniserer Corporate Social Responsibility (samfunnsansvar) via Facebook av a)
avsender av budskap og b) holdning til budskap?” For å besvare problemstillingen ble det
utformet tre ulike hypoteser. Resultatene fra analysen gav signifikante tallverdier som gir
støtte til alle våre tre hypoteser.
Kort oppsummert viste analysen av eksperimentet at effekten av CSR vil være mest positiv på
en bedrifts omdømme dersom andre forteller om bedriftens samfunnsansvar og forbrukeren
har en positiv holdning til CSR aktiviteten. Resultatene fra undersøkelsen samsvarte med
problemstillingen noe som tilsier at eksperimentet har høy grad av validitet.