dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan den visuelle profilen et treningsstudio kan redesignes
for å formidle en tydeligere identiet, og hvordan redesign av merkearkitektur kan skape en
tydeligere kommunikasjon. Gjennom research basert på kvalitative metoder, skisseknikker og
ideutvikling løser denne oppgaven kommunikajsonsproblemet til treningsstudioet Sparta og
merkearkitekturen den er en del av.
Bakgrunnen for bacheloroppgaven tok utgangspunkt i interesse for trening på fritiden og visuell
identitet innen grafisk design. Treningsstudioet Sparta er studioet der treningen har tatt plass, og
deres visuelle identitet har over lang tid vært et irritasjonsmoment. Studioet har et godt miljø og
gode verdier, men den uoversiktlige, ustrukturerte og kaotiske visuelle profilen er med på å hindre
studioets vekst. På bakgrunn av dette ble det ønsket å redesigne den visuelle profilen til senteret på
en måte som kommuniserer identiteten og kjerneverdiene til senteret tydeligere. På denne måten vil
senteret få flere og mer stolte medlemmer, som igjen bidrar til en bærekraftig utvikling i nærmiljøet.
Denne oppgaven tar for seg metodebruk og datainnsamling i form av etnografiske undersøkelser og
kvalitative metoder for å kartlegge designkategori, konkurrenter, senterets identitet og målgrupper.
Videre blir datamaterialet og tilegnet kunnskap brukt videre gjennom idéskapningsmetoder og
skisseteknikker til å utforske designretninger, som basert på utvelgelsesteknikker og teori fører til
konseptet den visuelle identiteten bygges rundt.
Problemstillingen til oppgaven går ut på hvordan redesign av den visuelle identiteten til Sparta
treningssenter kan kommunisere senterets identitet tydeligere, og hvilken merkearkitektur som vil
skape tydeligst kommunikasjon i kjeden Sparta er en del av.
Gjennom bruk av de tidligere nevnte metodene er identiteten til Sparta og treningskjeden kartlakt,
og designkategorien av visuelle identiteter i treningsbransjen er utforsket. Gjennom å kartlegge
identiteten til Sparta og merkearkitekturen til kjeden kom det fram hvor utydelig de er i
kommunikasjonen, gjennom ustrukturerte og tilsynelatende tilfeldig oppsett av forskjellige
designelementer på profilbærere og kommunikasjonsflater.
Kartlegging av identiteten og metodebruk førte til et konsept som videreutvikler kjerneverdiene til
treningssenteret Sparta. Konseptet forsterker verdiene som allerede fantes i studioet fra før,
gjennom dypere symbolikk, tilknytninger og assosiasjoner til tema og historie.
Oppgaven har resultert i en ny visuell identitet til treningsstudioet Sparta og en ny merkeakritektur
til resten av treningskjeden. Den nye visuelle profilen og merkearkitekturen formidler en tydeligere
identitet, med en tydeligere og mer oversiktlig kommunikasjon.
Basert på tilpasset bruk av metoder og datainnsamling, kombinert med relevant teori og
skisseteknikker, kan det konkluderes med at sluttresultatet svarer på problemstillingen, og kan
tilfredsstille formålet og hensikten med oppgaven gjennom samfunnsmessig nytte og bærekraft til
lokalmiljøet.
Denne bacheloroppgaven bygger også videre på det tidligere emnet “fordypning i grafisk design”
der det ble designet en skrifttype som formidler en treningskultur med fokus på høy prestasjon. | nb_NO |