En analyse av merkeassosiasjoner generert fra ”Bli attraktiv” av Høyskolen Kristiania
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452499Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
ormålet med denne oppgaven er å synliggjøre de merkeassosiasjonene som
genereres av reklamefilmen “Bli attraktiv” av Høyskolen Kristiania, og om
Høyskolen lykkes i å kommunisere budskapet. For å gjøre dette har vi tatt i bruk den
strategiske metodikken, Brand Concept Mapping som avdekker og undersøker
assosiasjoner tilknyttet en merkevare. Dette har foregått i form av kvalitative
intervjuer med ti informanter, fordelt på to utvalgsgrupper. Som nåværende studenter
på Høyskolen Kristiania, er vi utvalgsgruppen med erfaringsbasert kunnskap. Vi
representerer identiteten som blir dramatisert, og uttrykksformen i “Bli attraktiv” bør
gjenspeile vår faktiske oppfatning av Høyskolen. Potensielle studenter er den faktiske
kundemålgruppen og det er deres assosiasjoner som skaper et bilde av Høyskolen
Kristiania som merkevare. Vi har fulgt analysen til John mfl (2006) som utviklet
metoden, og tatt videre utgangspunkt i Samuelsen, Peretz og Olsen (2016) som har en
forenklet referanse. Vi har hentet inspirasjon fra våre medstudenter, veileder og vår
egen interesse.
I lys av vår problemstilling fant vi ut av at 3. klasse studentene genererte totalt 52
assosiasjoner med flere positive betydninger, og potensielle studentene genererte
totalt 57 assosiasjoner med færre positive betydninger. Disse blir presentert i form av
to konsensuskart som er utviklet på bakgrunn av de sterkeste kjerneassosiasjonene
med flest koblinger. Vi argumenterer for at 3. klasse studentene oppfatter budskapet
til “Bli attraktiv” fordi de har erfaringsbasert kunnskap om Høyskolen Kristiania. Det
betyr denne gruppen genererte flere positive kjerneassosiasjoner som er
sammenfallende med budskapet. Vi konkluderte også med negative assosiasjoner,
som har oppstått på grunn av negative følelsesresponser som en effekt av reklamens
uttrykksform og dramatisering. Potensielle studenter sine assosiasjoner er ikke helt
sammenfallende med budskapet. De genererer assosiasjoner som er representative,
men de er som oftest kun svakt tilkoblet “Bli attraktiv”. De viste en større interesse
for budskapet, men Høyskolen Kristiania lykkes ikke med kommunikasjonen. Det
kommer frem at de oppfatter uttrykksformen og dramatiseringen som villedende i
likhet med 3. klasse studentene.