Personvern og privat data, en utfordring for Google Store Visits i Norge?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453350Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven ser vi på kundeopplevelsen rundt personvern med spesifikt fokus
på sporingstjenesten Google Store Visits. Forskningen i oppgaven studerer prinsippene om
personvern og holdningene knyttet til sporing på nett fra et forbrukerperspektiv. Oppgavens
problemstillingen er: Hvordan kan kundens prinsipper om personvern skape utfordringer for
Google Store Visits i Norge?
Vi ser på totalt tre ulike utfordringer rundt denne problemstillingen. Først og fremst
identifiserer vi kundens prinsipper om personvern for å danne oss et overordnede bilde av
virkeligheten og se på utgangspunktet til forbrukerne. Videre ser vi på hvilke konsekvenser og
utfordringer dette kan ha for Google og Google Store Visits som sporingsverktøy. Deretter ser
vi på hvilke konsekvenser og utfordringer dette kan ha for butikker og bedriftene som
benytter seg av denne typen sporingsteknologi i digital markedsføring.
I oppgaven tok vi for oss personvern med fokus på forbrukernes rettigheter fra
personopplysningsloven, Stortinget, Datatilsynet og Googles egne personvernregler.
Sporingsverktøyet Store Visits i seg selv fungerer som et videreutviklet verktøy basert på
informasjon Google allerede henter inn ved sine tjenester og databaser. I teoridelen belyser vi
også hvilken rolle personvernet har i digital markedsføring og hvilke faktorer som påvirker
forbrukerne.
Resultatene og funnene i undersøkelsen vår indikerte sterke reaksjoner fra informantene.
Samtidig bærer flere av svarene preg av lite kunnskap om egne rettigheter på nett og
informasjon om personvernregler. Lite overraskende stiller flere forbrukere seg kritisk til
overvåkning og sporing, men desto mer interessant er det at de færreste velger å gjøre noe
med det eller sette seg inn i det, grunnet lite informasjon om hvilke tiltak de kan gjøre for å ta
kontroll over egen digital identitet.