Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUllsgård, Kjetil
dc.contributor.authorBodding, Eivind
dc.date.accessioned2017-09-06T10:31:28Z
dc.date.available2017-09-06T10:31:28Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453350
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven ser vi på kundeopplevelsen rundt personvern med spesifikt fokus på sporingstjenesten Google Store Visits. Forskningen i oppgaven studerer prinsippene om personvern og holdningene knyttet til sporing på nett fra et forbrukerperspektiv. Oppgavens problemstillingen er: Hvordan kan kundens prinsipper om personvern skape utfordringer for Google Store Visits i Norge? Vi ser på totalt tre ulike utfordringer rundt denne problemstillingen. Først og fremst identifiserer vi kundens prinsipper om personvern for å danne oss et overordnede bilde av virkeligheten og se på utgangspunktet til forbrukerne. Videre ser vi på hvilke konsekvenser og utfordringer dette kan ha for Google og Google Store Visits som sporingsverktøy. Deretter ser vi på hvilke konsekvenser og utfordringer dette kan ha for butikker og bedriftene som benytter seg av denne typen sporingsteknologi i digital markedsføring. I oppgaven tok vi for oss personvern med fokus på forbrukernes rettigheter fra personopplysningsloven, Stortinget, Datatilsynet og Googles egne personvernregler. Sporingsverktøyet Store Visits i seg selv fungerer som et videreutviklet verktøy basert på informasjon Google allerede henter inn ved sine tjenester og databaser. I teoridelen belyser vi også hvilken rolle personvernet har i digital markedsføring og hvilke faktorer som påvirker forbrukerne. Resultatene og funnene i undersøkelsen vår indikerte sterke reaksjoner fra informantene. Samtidig bærer flere av svarene preg av lite kunnskap om egne rettigheter på nett og informasjon om personvernregler. Lite overraskende stiller flere forbrukere seg kritisk til overvåkning og sporing, men desto mer interessant er det at de færreste velger å gjøre noe med det eller sette seg inn i det, grunnet lite informasjon om hvilke tiltak de kan gjøre for å ta kontroll over egen digital identitet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføringnb_NO
dc.subjectPersonvernnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titlePersonvern og privat data, en utfordring for Google Store Visits i Norge?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal