M ot samme destinasjon: Hvordan kan ledelse påvirke sykefravær?
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan relasjonen mellom ledelse og ansatte kan påvirke de
ansattes holdninger til sykefravær. For å kunne si noe om dette har vi brukt kvalitative
dybdeintervjuer med fire ansatte i Norwegian og fire ansatte i SAS, som alle har hatt perioder
med sykefravær det siste året.
Norwegian og SAS ble valgt fordi de to luftfartselskapene operere med eksakt like mange fly,
ca like mange ansatte og som tilsynelatende har samme arbeidsbetingelser. Lavprisselskapet
Norwegian er på konstant jakt etter innsparinger, og SAS følger hakk i hel. Sykefraværet i
Norwegian har steget med hele 10% i løpet av få år. De ansatte beskriver forsvinnende goder,
større distanse til ledelsen og lengre dager. I 2012 var SAS nær konkurs, og de ansatte måtte
finne seg i lengre dager, nedsatt lønn og forsvinnende goder. Likevel har sykefraværet i SAS
sunket med hele 8% siden snuoperasjonen i 2012.
Tittelen vår, “Mot samme destinasjon”, er hentet fra en av intervjuene hvor intervjuobjektet
forteller om forholdet mellom ansatte og ledelsen, og endringen som har skjedd de siste
årene.
Funnene vi har gjort i analysen beskriver kollegaer og samhold på jobb som den viktigste
arbeidsmotivasjonen, i tillegg til penger og reise. Flertallet mener at holdningene til
sykefravær kommer fra sin egen arbeidsmoral fremfor holdninger til ledelsen og jobben, men
nevner også lojalitet til kollegaer som avgjørende. Derimot ser vi at oppfølgingen av
sykemeldte er svært forskjellig i de to selskapene, og at dette bidrar til en mer avslappet
holdning til det å sykemelde seg i det ene selskapet, og en mer anstrengt holdning i det andre.