Visuell identitet for et nytt restaurant- og loungekonsept i Gamlebyen, Fredrikstad
Abstract
Min egen personlige relasjon til Gamlebyen i Fredrikstad var i hovedsak det som førte til
bakgrunnen for valg av tema til oppgaven. Etter mange års observasjon som en forbruker, har
jeg hele tiden fundert på hvordan Gamlebyen ville blitt dersom man tilførte noe nytt og
annerledes til den gamle festningsbyen. I oppgaven ønsket jeg derfor å prøve og forstå
Gamlebyens potensiale til å bli mer populær blant en yngre målgruppe, og utforske nettopp
dette. Jeg endte derfor opp med problemstillingen: Hvordan kan man tiltrekke en yngre
generasjon til et nytt restaurantkonsept i Gamlebyen i Fredrikstad? med følgende
underspørsmål: Hvordan kan den visuelle identiteten fremstilles som moderne og appellere til
en ung målgruppe på et sted som preges av gammel historie og renessanseinspirert stil?
Hvordan kan fotografi brukes som et bærende element i en visuell identitet?
Hvordan bevare de tradisjonelle verdiene til Gamlebyen, samtidig som restauranten skal
fremstå som ny og mer moderne?
Med relevant teori om visuell identitet har jeg gjort omfattende visuell research og utviklet en
visuell identitet bestående av logo, typografi, farger, femte designelement og fotografi til en
nytt restaurantkonsept som skal fungere som et forslag til en praktisk løsning på
problemstillingen. Under researchen var konkurrent- og målgruppekartlegging viktige
faktorer for utvikling av den visuelle identiteten.
Jeg har også utforsket noen sosiologiske begreper som forbruk, identitet, motivasjon og vaner
for å forstå mer av hvordan vi mennesker oppfører oss i sosiale sammenhenger. Siden
oppgaven gikk ut på å utforske Gamlebyens potensiale, benyttet jeg meg av et
fenomenologisk forskningsdesign, der innhenting av datamateriale ble gjort gjennom
kvalitative intervjuer med intervjuskjema.
Funnene i undersøkelsen styrket min praktiske løsning, da informantene hadde en felles
mening om at Gamlebyen trengte noe nytt og annerledes som differensierer seg fra de
eksisterende restaurantene. Informantene mente også at å trekke flere yngre til Gamlebyen
ville være godt for festningsbyen på lang sikt.