Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNagele, Nathalie
dc.date.accessioned2017-09-07T06:54:09Z
dc.date.available2017-09-07T06:54:09Z
dc.date.issued2017-09-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453443
dc.description.abstractMin egen personlige relasjon til Gamlebyen i Fredrikstad var i hovedsak det som førte til bakgrunnen for valg av tema til oppgaven. Etter mange års observasjon som en forbruker, har jeg hele tiden fundert på hvordan Gamlebyen ville blitt dersom man tilførte noe nytt og annerledes til den gamle festningsbyen. I oppgaven ønsket jeg derfor å prøve og forstå Gamlebyens potensiale til å bli mer populær blant en yngre målgruppe, og utforske nettopp dette. Jeg endte derfor opp med problemstillingen: Hvordan kan man tiltrekke en yngre generasjon til et nytt restaurantkonsept i Gamlebyen i Fredrikstad? med følgende underspørsmål: Hvordan kan den visuelle identiteten fremstilles som moderne og appellere til en ung målgruppe på et sted som preges av gammel historie og renessanseinspirert stil? Hvordan kan fotografi brukes som et bærende element i en visuell identitet? Hvordan bevare de tradisjonelle verdiene til Gamlebyen, samtidig som restauranten skal fremstå som ny og mer moderne? Med relevant teori om visuell identitet har jeg gjort omfattende visuell research og utviklet en visuell identitet bestående av logo, typografi, farger, femte designelement og fotografi til en nytt restaurantkonsept som skal fungere som et forslag til en praktisk løsning på problemstillingen. Under researchen var konkurrent- og målgruppekartlegging viktige faktorer for utvikling av den visuelle identiteten. Jeg har også utforsket noen sosiologiske begreper som forbruk, identitet, motivasjon og vaner for å forstå mer av hvordan vi mennesker oppfører oss i sosiale sammenhenger. Siden oppgaven gikk ut på å utforske Gamlebyens potensiale, benyttet jeg meg av et fenomenologisk forskningsdesign, der innhenting av datamateriale ble gjort gjennom kvalitative intervjuer med intervjuskjema. Funnene i undersøkelsen styrket min praktiske løsning, da informantene hadde en felles mening om at Gamlebyen trengte noe nytt og annerledes som differensierer seg fra de eksisterende restaurantene. Informantene mente også at å trekke flere yngre til Gamlebyen ville være godt for festningsbyen på lang sikt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectGrafisk designnb_NO
dc.subjectResturantnb_NO
dc.subjectVisuell identitetnb_NO
dc.subjectKvalitativ metode
dc.titleVisuell identitet for et nytt restaurant- og loungekonsept i Gamlebyen, Fredrikstadnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal