HVILKEN PLATTFORM HAR STØRST PÅVIRKNINGSKRAFT – BLOGG ELLER NETTMAGASIN?
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om hvorvidt produktomtaler på blogger genererer høyere
merkeholdninger og kjøpsintensjon, til sammenligning med produktomtaler i digitale
magasiner. Dette begrunnes med den antatte effekten til det ensidige, tenkelige forholdet
blogglesere skaper til bloggere, der en blogger i mange sammenhenger anses som en ekte
venn. Vi ønsker å undersøke om denne relasjonen er så sterk at den oppbygde troverdigheten
til mediepersonen fører til at konsumenter får positive holdninger til produkter som omtales,
samt om kjøpsintensjonen øker. Formålet med oppgaven er dermed å se om variablene parasosial
interaksjon, forfatterens troverdighet og tekstens troverdighet har en sammenheng med
merkeholdninger og kjøpsintensjon. Oppgaven baseres på tidligere forskning og spesielt
studiet til Colliander og Dahlén (2011), som fant ut at para-sosial interaksjon har en sterk
effekt på konsumenters holdninger og atferd. Vi vil også presentere etablert teori om emnet
og våre variabler for å støtte oppunder hypotesene, undersøkelsen og sammenhengene vi
trekker.
Vi har benyttet en kvantitativ forskningsstrategi, med et eksperimentelt undersøkelsesdesign,
da vi ønsket å styrke eller avkrefte våre hypoteser. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2017
av studenter ved Høyskolen Kristiania og Frogn Videregående Skole, gjennom utsendelse av
spørreskjema over internett. Resultatene av analysen ble deretter drøftet opp mot teorien vi
tok utgangspunkt i. I likhet med tidligere forskning og annen litteratur fant vi en
årsakssammenheng mellom våre avhengige og uavhengige variabler, der funnene viste at alle
våre fire hypoteser ble signifikant støttet. Produktomtaler på blogger har større
påvirkningskraft enn produktomtaler i nettmagasiner.
Med denne bacheloroppgaven håper vi at vi kan være et bidrag for bedrifter som vurderer
alternative måter å markedsføre seg på. Markedet vokser stadig, der sosiale medier og blogger
tar mer og mer plass. Vi ønsker å gjøre det lettere å oppfatte fordelene en kan oppnå ved å
inngå et merkesamarbeid med bloggere – så lenge en velger en blogger med de riktige
assosiasjonene og som når ut til den ønskede målgruppen.