Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlavsrud, Henriette
dc.contributor.authorLauten, Natalie Falck
dc.date.accessioned2017-09-07T07:05:27Z
dc.date.available2017-09-07T07:05:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453450
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om hvorvidt produktomtaler på blogger genererer høyere merkeholdninger og kjøpsintensjon, til sammenligning med produktomtaler i digitale magasiner. Dette begrunnes med den antatte effekten til det ensidige, tenkelige forholdet blogglesere skaper til bloggere, der en blogger i mange sammenhenger anses som en ekte venn. Vi ønsker å undersøke om denne relasjonen er så sterk at den oppbygde troverdigheten til mediepersonen fører til at konsumenter får positive holdninger til produkter som omtales, samt om kjøpsintensjonen øker. Formålet med oppgaven er dermed å se om variablene parasosial interaksjon, forfatterens troverdighet og tekstens troverdighet har en sammenheng med merkeholdninger og kjøpsintensjon. Oppgaven baseres på tidligere forskning og spesielt studiet til Colliander og Dahlén (2011), som fant ut at para-sosial interaksjon har en sterk effekt på konsumenters holdninger og atferd. Vi vil også presentere etablert teori om emnet og våre variabler for å støtte oppunder hypotesene, undersøkelsen og sammenhengene vi trekker. Vi har benyttet en kvantitativ forskningsstrategi, med et eksperimentelt undersøkelsesdesign, da vi ønsket å styrke eller avkrefte våre hypoteser. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2017 av studenter ved Høyskolen Kristiania og Frogn Videregående Skole, gjennom utsendelse av spørreskjema over internett. Resultatene av analysen ble deretter drøftet opp mot teorien vi tok utgangspunkt i. I likhet med tidligere forskning og annen litteratur fant vi en årsakssammenheng mellom våre avhengige og uavhengige variabler, der funnene viste at alle våre fire hypoteser ble signifikant støttet. Produktomtaler på blogger har større påvirkningskraft enn produktomtaler i nettmagasiner. Med denne bacheloroppgaven håper vi at vi kan være et bidrag for bedrifter som vurderer alternative måter å markedsføre seg på. Markedet vokser stadig, der sosiale medier og blogger tar mer og mer plass. Vi ønsker å gjøre det lettere å oppfatte fordelene en kan oppnå ved å inngå et merkesamarbeid med bloggere – så lenge en velger en blogger med de riktige assosiasjonene og som når ut til den ønskede målgruppen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMarkedsføring og salgsledelenb_NO
dc.subjectBloggernb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleHVILKEN PLATTFORM HAR STØRST PÅVIRKNINGSKRAFT – BLOGG ELLER NETTMAGASIN?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal