Hvordan kan varm/kald kognisjon og ulik tekstur påvirke forbrukerens smakspreferanse og oppfattet kvalitet?
Abstract
Kan bedrifter bevisst påvirke forbrukere gjennom ubevisst påvirkning, og kan dette skape
konkurransefortrinn? I denne oppgaven har det blitt lagt fokus på sensorisk markedsføring
gjennom varm/kald kognisjon og berøringssansen. Oppgaven ønsket å kartlegge hvilken
effekt varm/kald kognisjon og ulik tekstur kunne ha på en forbrukers smakspreferanse og
oppfattet kvalitet.
Studien inneholder fire hypoteser som har til hensikt å teste og svare til problemstillingen.
Studiens formål er å undersøke om forbrukere kan bli påvirket av varm/kald kognisjon og
berøringssansen. Hypotesene er basert på oppgavens teorikapittel og har blitt undersøkt og
testet gjennom ulike analyser i SPSS.
Det ble benyttet kvantitativ metode for å samle inn datamaterialet, da studien var ute etter
fenomenet og omfanget. Som undersøkelsesdesign ble det benyttet et laboratorieeksperiment,
og validiteten ved eksperimentet var viktig for gjennomføringen. Hoved eksperimentets
stimuli ble utviklet etter å ha gjennomført en fokusgruppe og en pre-test. Studiens utvalg var
frivillige studenter ved Høyskolen Kristiania, og ingen av respondentene ble benyttet til mer
enn én av de tre undersøkelsene ved gjennomføringen av studiet.
Resultatene i dataanalysen fra eksperimentet viser at ingen av de fire hypotesene ble støttet.
To av hypotesene hadde marginale signifikante funn, men retningen på hypotesene ble
motsatt enn hva som var antatt. Det kan dermed konkluderes med at det finnes tendenser til en
interaksjon mellom de uavhengige variablene varm/kald kognisjon og tekstur, og de
avhengige variablene smakspreferanse og oppfattet kvalitet.