Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorvik, Ellen Kleivenes
dc.date.accessioned2017-09-07T07:58:44Z
dc.date.available2017-09-07T07:58:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453476
dc.description.abstractI denne oppgaven er det forsket på fenomenet hotellpriser i Norge. Dette fronomenet er det mange ulike meninger om, men nokså lite forskning rundt. Bacheloroppgaven min har som formål å se på hovedtiltak som den norske hotellbransjen kan iverksette i dag for å kunne øke sine priser. For å kunne foreslå tiltak har jeg sett på ulike årsaker til at prisen ikke har økt de siste 10 årene. Jeg har lagt vekt på statistikk og den kunnskap om norske hotellpriser og solgte gjestedøgn som er blitt forelest i på Høyskolen Kristiania. Jeg har benyttet kvalitativ forskningsdesign med fem semi-strukturerte dybdeintervjuer. Mine informanter ble strategisk utvalgt, der alle fem er personer med stor grad av faglig kompetanse innenfor Revenue Management og relevant oversikt over det norske hotellmarkedet. Informantene ble stilt samme spørsmål uavhengig av deres stilling og hvilket hotell eller bedrift de arbeider for. På denne måten kunne jeg få tilstrekkelig informasjon for å forstå deres meningsinnhold. Ut i fra litteraturgjennomgang og arbeid med temaet kom jeg frem til følgende problemstilling: Hvorfor har ikke hotellprisene og RevPAR i Norge økt de siste 10 årene, og hva må gjøres for å snu denne utviklingen? Mine funn er basert på informantenes meningsinnhold og relevant teori på området. Etter endt forskning satt jeg igjen med funn som også ble brukt som underkategorier i intervjuguiden. Funnene som omhandler årsaker til at hotellprisene og RevPAR ikke har økt de siste 10 årene er følgende: Markedskamp, kapasitetsvekst, svikt ved tankesettet Revenue Management, næringslivet og konjunkturer, etterspørsel, avtalepriser og tredjepartskanaler. Funnene over hva som må gjøres for å snu denne utviklingen er følgende: Markedssamarbeid, produktdifferensiering og produktutvikling, kapasitetsstopp, verdibasert prising, øke etterspørselen, dynamiske avtalepriser, god håndtering av distribusjonskanalene og en god prispolitikk. Disse temaene finner jeg igjen i tidligere litteratur som omhandler samme tema, dog fra land utenfor Norge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHotelledelsenb_NO
dc.subjectHotellprisernb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleNorske hotellprisers utviklingnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal