Frontfigurer og merkevarer: Ideelle egenskaper for et vellykket samarbeid
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2453481Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for denne bacheloroppgaven er den økende trenden ved å bruke “influencers”
eller kjente personer som frontfigur for en merkevare. Vi ønsket å undersøke hvilke
egenskaper disse frontfigurene ideelt burde ha for et vellykket samarbeid. Ut i fra dette
utviklet vi en problemstilling med fire tilhørende hypoteser, og problemstillingen ble som
følger;
“Hvilke(n) egenskap(er) er viktig for å være en god frontfigur for en merkevare?”
Vi utførte en kvantitativ spørreundersøkelse via sosiale medier som ble besvart av totalt 230
respondenter. Undersøkelsen var et verktøy for å belyse problemstillingen vår samt de
tilhørende hypotesene. Undersøkelsen og hypotesene er knyttet til et case hvor moteprofil
Jenny Skavlan har gått inn på eiersiden i rubrikkannonse-appen Tise og frontet denne.
Vår forskning viser at våre respondenter generelt sett mener at Jenny Skavlan er en passende
frontfigur for Tise. Videre har vi fått støtte for alle våre fire hypoteser som sier at en god
frontfigur for en merkevare bør inneha følgende fire egenskaper; samsvar med merkevare,
troverdighet, ekspertise og kredibilitet. Dette underbygges også av vårt teorigrunnlag. Det er
viktig å påpeke at dette kun er gjeldende for vårt case på undersøkelsestidspunktet. Alle fire
egenskaper viste signifikans på ,000 som vil si at det er 95% sannsynlighet eller høyere for at
disse fire egenskapene påvirker hennes rolle som passende frontfigur.