Målselv Mat: Hva skal til for å lykkes med salg av ferskvarer på internett?
Abstract
Bakgrunn
Til tross for at internetthandel har blitt en naturlig del av hverdagen for folk flest, henger
kategorien mat og drikke langt etter. Forskning viser at forbrukerne foretrekker vanlige
butikker fremfor netthandling, og trekker frem tillit, fornøyelighet og pris som de store
syndebukkene.
Formål og problemstilling
Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan man kan lykkes med salg av ferskvarer på
nett. Oppgaven gjennomføres med utgangspunkt i min egen oppstartsbedrift – Målselv Mat –
og skal gjennom tjenestedesign søke svar på hvordan man kan gjøre ferskvarehandel på nett
tryggere, enklere og mer fornøyelig.
Teori
Denne oppgaven bygger hovedsakelig på tre temaer. Tjenestedesign er den underliggende
filosofien, tankegangen og arbeidsmetoden i denne oppgaven. Videre har merkevarebygging
spilt en viktig rolle i utviklingen av en ny merkevare. Til slutt teori om brukergrensesnitt og
brukeropplevelse, som har vært avgjørende for å kunne besvare oppgavens problemstilling.
Metodebruk og datainnsamling
Oppgaven baserer seg på funn fra kvalitative undersøkelser. Dette kapitlet tar for seg de
metodene og resultatene som har hatt betydning i oppgavens prosess eller sluttresultat.
Konsept
Konseptet «fra jord til bord» er valgt på bakgrunn av et stadig økende fokus på sporbarhet av
maten vi spiser, og bygger på tanken om at gleden av å lage god mat kommer med gode
råvarer. Vi skal gjennom dette konseptet fortelle kundene våre hvor maten kommer fra,
hvilke prosesser råvarene er gjennom, og samtidig inspirere til kreativ utfoldelse på
kjøkkenet. Alle ledd i det praktiske resultatet bygger opp under dette konseptet.