Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStenhaug, Linn
dc.contributor.authorAgerbo, Ane Tenvik
dc.contributor.authorTangen, Maiken Elise
dc.date.accessioned2017-09-12T07:53:46Z
dc.date.available2017-09-12T07:53:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454161
dc.description.abstractUtgangspunktet for denne oppgaven er å kartlegge hva som skal til for å skape en god dyade mellom leder og medarbeider. På bakgrunn av dette utarbeidet vi følgende problemstilling: ”Hva skal til for å skape en god relasjon?”. George B. Graen og Mary Uhl-Bien (1995) har videreutviklet LMX-teorien med en modell de kaller for ”Life Cycle Of Leadership Making”. I denne modellen vektlegger de ulike suksesskriterier som skal til for utvikling av en god dyade. Disse suksesskriteriene er tillit, aksept, kommunikasjon, forpliktelse, lojalitet og gjensidig avhengighet. For å på best mulig måte kunne besvare problemstillingen har vi trukket ut disse suksesskriteriene og utviklet tre forskningsspørsmål: (1) ”Hvordan kan aksept og tillitt påvirke en dyade?” (2) ”Hvordan kan kommunikasjon og forpliktelse påvirke en dyade?” (3) ”Hvordan kan lojalitet og gjensidig avhengighet påvirke en dyade?” Vi har i denne oppgaven brukt kvalitativ metode for å besvare problemstilling og forskningsspørsmål, og har i den anledning intervjuet tre ledere og ni medarbeidere fra tre forskjellige IT-og mediebedrifter. Med denne metoden fikk vi innholdsrik informasjon om hvilke erfaringer og meninger respondentene hadde rundt temaet dyadisk lederskap. Våre funn fra undersøkelsen indikerer at de overnevnte kriteriene både påvirker og kan skapes på ulike måter i en relasjon. For å skape en god relasjon mellom leder og medarbeider, vil vi konkludere med at det viktigste blir å være åpne med hverandre, og at lederne legger til rette for utvikling hos medarbeiderne. På den måten kan man påvirke og skape tillit og aksept. Frihet og egen styring blir også viktig for å skape og påvirke forpliktelse og lojalitet blant medarbeiderne. Gjensidig avhengighet skapes da medarbeidere og ledere er avhengig av hverandres kompetanse. Dette skaper en lavere grad av maktdistanse mellom leder og medarbeider fordi de er like avhengige av hverandre. Åpen og uformell kommunikasjon forsterker kvaliteten på relajsonen, ved at informasjonsdelingen flyter effektivt, og ved at man kan være ærlig med hverandre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHR og personalledelsenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleDYADISK LEDERSKAP: Hvordan utvikle gode jobbrelasjonernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal