En retorisk analyse av hvordan bloggere bygger ethos i kommersielle blogginnlegg for å oppnå markedsmål
Abstract
Blogging er blitt til en kjent kanal for annonsering av produkter. Flere virksomheter ønsker å benytte store bloggere for å formidle informasjon om deres produkt og få budskapet ut til så mange som mulig. I dag leser 1.3 millioner nordmenn regelmessig blogger, dette åpner for gode muligheter til å drive markedsføring gjennom bloggere.
Denne bacheloroppgaven er en kvalitativ studie. Oppgavens problemstilling har som mål å se nærmere på hvordan to ulike bloggere benytter seg av retorikk i sponsede blogginnlegg, og hvordan dette oppfattes hos leserne. Ved hjelp av kvalitative dybdeintervjuer får jeg innsikt i bloggleseres tanker om sponsede innlegg, og hvordan retorikkens ethos kommer til uttrykk.
Jeg bruker Jens E. Kjeldsen (2006) moderniserte språk av Aristoteles retorikk for å kartlegge hvilke virkemidler som er med på å skape ethos. Dette innebærer å se på bloggernes evne til å formidle kunnskap, utøve moralsk karakter og vise velvilje ovenfor leserne. Jeg har analysert kommersielle bloggtekster fra to forskjellige bloggere med ulik popularitet, for å danne meg et bilde av hvordan ethos kommer til uttrykk. I dybdeintervjuene kommer det frem at informantenes oppfatning av de retoriske virkemidlene skyggelegges av bloggerens skriftlige egenskaper og markedsteorier som persuasive knowledge.