Bloggeren man liker å mislike: Troverdighet og negative omtaler i media
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454420Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven var å undersøke nærmere hvordan negative omtaler i media
påvirker troverdigheten til bloggere. Bloggere har de siste årene utviklet seg til å bli det vi
kalle influencers. En influencer er en person som har muligheten til å påvirke mange, gjerne
gjennom sosiale medier.
For å svare på vår problemstilling valgte vi å fokusere på toppblogger Caroline Berg Eriksen.
I slutten av desember 2014 kom det fram i media at Caroline Berg Eriksen hadde lagt ut
retusjerte bilder av seg selv på bloggen sin, selv om hun tidligere benektet for å gjøre det.
Tidlig i januar 2015 kom det også fram at ektemannen hennes, Lars-Kristian Eriksen, stod bak
kommentarjuks på kommentarfeltet på bloggen hennes. Da dette ble kjent kom det flere
nyhetsoppslag i ulike aviser om hendelsen. Selv om det ble en stor mediasak er Caroline Berg
Eriksen fortsatt høyt oppe på topplisten i 2017.
Måten vi har undersøkt dette på er gjennom en spørreundersøkelse som ble utført på nett hvor
vi fikk 1000 respondenter. I spørreundersøkelsen hadde vi både generelle spørsmål om
bloggeres troverdighet, i tillegg til troverdigheten til Caroline Berg Eriksen. Spørsmålene ble
utformet ut i fra hypotesene vi utformet på forhånd.
I begynnelsen av forskningen skjønte vi fort at vi ville få mangelfulle resultater på
underliggende årsaker. Vi valgte derfor å også gjennomføre en kort kvalitativ forskning med
totalt fire informanter. Informantene fant vi ved å spørre respondentene fra
spørreundersøkelsen om de var villige til å stille opp til dybdeintervju. Spørsmålene som ble
stilt i intervjuene var også noen av spørsmålene som ble stilt i spørreundersøkelsen, men de
fikk i denne delen av forskningen mulighet til å utdype svarene. De fikk også andre
spørsmåler vi utformet for å finne underliggende årsaker.
Vi analyserte funnene fra den kvantitative undersøkelsen ved hjelp av SPSS og utførte
relevante analyser. Svarene fra de kvalitative intervjuene ble kodet, og blir presentert etter
relevans.
Gjennom både spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene fant vi at troverdigheten til Caroline
Berg Eriksen ble negativt påvirket av de negative omtalene i media, samt måten hun håndterte
omtalene i etterkant. Vi fikk dermed støtte for begge våre hypoteser.
Vi ser flere feilkilder i metodedelen, som vi vil utdype til slutt i oppgaven. Vi vil også
kommer med forslag til hvordan man kan videre forske på sammenhengen mellom negative
omtaler i media og bloggernes troverdighet.