Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorImeland, Ida Sherin
dc.contributor.authorNazareno, Mary Kathleen
dc.contributor.authorMalum, Anne Lise
dc.date.accessioned2017-09-13T07:59:39Z
dc.date.available2017-09-13T07:59:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454420
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven var å undersøke nærmere hvordan negative omtaler i media påvirker troverdigheten til bloggere. Bloggere har de siste årene utviklet seg til å bli det vi kalle influencers. En influencer er en person som har muligheten til å påvirke mange, gjerne gjennom sosiale medier. For å svare på vår problemstilling valgte vi å fokusere på toppblogger Caroline Berg Eriksen. I slutten av desember 2014 kom det fram i media at Caroline Berg Eriksen hadde lagt ut retusjerte bilder av seg selv på bloggen sin, selv om hun tidligere benektet for å gjøre det. Tidlig i januar 2015 kom det også fram at ektemannen hennes, Lars-Kristian Eriksen, stod bak kommentarjuks på kommentarfeltet på bloggen hennes. Da dette ble kjent kom det flere nyhetsoppslag i ulike aviser om hendelsen. Selv om det ble en stor mediasak er Caroline Berg Eriksen fortsatt høyt oppe på topplisten i 2017. Måten vi har undersøkt dette på er gjennom en spørreundersøkelse som ble utført på nett hvor vi fikk 1000 respondenter. I spørreundersøkelsen hadde vi både generelle spørsmål om bloggeres troverdighet, i tillegg til troverdigheten til Caroline Berg Eriksen. Spørsmålene ble utformet ut i fra hypotesene vi utformet på forhånd. I begynnelsen av forskningen skjønte vi fort at vi ville få mangelfulle resultater på underliggende årsaker. Vi valgte derfor å også gjennomføre en kort kvalitativ forskning med totalt fire informanter. Informantene fant vi ved å spørre respondentene fra spørreundersøkelsen om de var villige til å stille opp til dybdeintervju. Spørsmålene som ble stilt i intervjuene var også noen av spørsmålene som ble stilt i spørreundersøkelsen, men de fikk i denne delen av forskningen mulighet til å utdype svarene. De fikk også andre spørsmåler vi utformet for å finne underliggende årsaker. Vi analyserte funnene fra den kvantitative undersøkelsen ved hjelp av SPSS og utførte relevante analyser. Svarene fra de kvalitative intervjuene ble kodet, og blir presentert etter relevans. Gjennom både spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene fant vi at troverdigheten til Caroline Berg Eriksen ble negativt påvirket av de negative omtalene i media, samt måten hun håndterte omtalene i etterkant. Vi fikk dermed støtte for begge våre hypoteser. Vi ser flere feilkilder i metodedelen, som vi vil utdype til slutt i oppgaven. Vi vil også kommer med forslag til hvordan man kan videre forske på sammenhengen mellom negative omtaler i media og bloggernes troverdighet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectHotelledelsenb_NO
dc.subjectMerkevareledelsenb_NO
dc.subjectSalgsledelsenb_NO
dc.subjectBloggernb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectKvantitativ metodenb_NO
dc.titleBloggeren man liker å mislike: Troverdighet og negative omtaler i medianb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal