Unge menneskers holdninger til økologisk mat og spisesteder
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454541Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vi har valgt å skrive vår bacheloroppgave om et reiselivsrelatert tema, slik at vi får mulighet
til å bruke kunnskapen vi har tilegnet oss som studenter på Høyskolen Kristiania. Temaet for
oppgaven er økologisk mat og økologiske spisesteder, som er en sentral del av bærekraftig
utvikling generelt og en bærekraftig reiselivsutvikling spesielt. Formålet med oppgaven er å
besvare følgene problemstilling: “Hvilke holdninger har unge mennesker i Norge til
økologisk mat og økologiske spisesteder, hvilke faktorer har innvirkning på deres holdninger,
og hva er sammenhengen mellom deres holdninger og deres atferdsintensjon når det gjelder
valg av økologiske spisesteder?”
Holdninger er et sentralt begrep i vår oppgave, og vi ser nærmere på følgende
holdningsteorier: funksjonell holdningsteori, trekomponentmodellen, Theory of Reasoned
Action og Theory of Planned Behaviour. Basert på disse teoriene og tidligere studier innenfor
oppgavens tema, har vi valgt å se nærmere på hvordan faktorene helsebevissthet,
miljøbevissthet, kunnskap og subjektiv norm påvirker forbrukernes holdninger og hvordan
disse holdningene igjen påvirker deres atferdsintensjon i konteksten av økologisk mat og
økologiske spisesteder. For å teste dette og svare på oppgavens problemstilling har vi utviklet
en kvantitativ undersøkelse i form av et spørreskjema, utført blant en yngre gruppe forbrukere
i alderen 18 til 30 år.
Ved hjelp av regresjonsanalyse fikk vi støtte for fire av fem hypoteser, der helsebevissthet,
miljøbevissthet og subjektiv norm viste seg å påvirke forbrukernes holdninger til økologisk
mat og økologiske spisesteder. Holdninger hadde igjen en signifikant innvirkning på
forbrukernes intensjon om å spise på økologiske spisesteder. Videre uttrykte forbrukerne
generelt verken spesielt positive eller negative holdninger til økologisk mat. Forbrukerne ga
uttrykk for at de oppfatter økologisk mat som mer naturlig og mer miljøvennlig enn
konvensjonell mat. Likevel er det et mindretall som foretrekker økologisk mat og økologiske
spisesteder fremfor konvensjonelle alternativer. Kvinner hadde generelt mer positive
holdninger enn menn.
Vi håper denne oppgaven vil være interessant lesing som bidrar til videre undersøkelser
innenfor temaet økologisk mat og spisesteder for en bærekraftig utvikling generelt og
bærekraftig reiselivsutvikling spesielt.