Kommunikasjon i endringsprosesser
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2455025Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I innledningen utdyper vi problemstillingen, og de aspektene rundt det vi vil undersøke.
Videre presenterer vi Bedrift Norway AS, organisasjonen vi har brukt i vår undersøkelse.
I siste del av innledningen har vi valgt å avgrense oppgaven og tar så for oss struktur og
oppbygning.
I denne oppgaven ønsker vi å belyse vår problemstilling: ”Hvordan påvirker kommunikasjonen de ansattes opplevelse av en endringsprosess?”
For å besvare problemstillingen så vi på faktorene usikkerhet, motivasjon og i hvilken grad
behovet for kommunikasjon varierte ut i fra hvilken endringsprosess det er. Vi anvendte relevant teori for å belyse og underbygge funn.
Vi benyttet kvalitativ metode og dybdeintervju for å få en dypere innsikt i de ansattes opplevelse av endringsprosessene. Utvalget bestod av to ledere og fem medarbeidere som ble intervjuet i en bedrift innenfor olje- og sjøfart i Bergen.
Hovedfunnene i undersøkelsen viser en klar sammenheng mellom kommunikasjon og de ansattes opplevelse av en omstillingsprosess. Funnene viser at opplevelsene av de ulike prosessene er knyttet opp til mengden av informasjon som var tilgjengelig for de ansatte. I
nedbemanningsprosessen var ledelsen sent ute med informasjon, som førte til høy grad av
usikkerhet. Mens på den andre siden inkluderte de de ansatte fra starten av i fusjoneringsprosessen som førte til lavere grad av usikkerhet. Respondentenes vurderinger av
endringsprosessene indikeringer en klar sammenheng mellom kommunikasjon og usikkerhet,
da manglende kommunikasjonen førte til høy grad av usikkerhet som igjen førte til lav grad
av motivasjon. Videre viser funnene at behovet for kommunikasjon varierte ut i fra hvilken
type omstilling og situasjon.