Anmeldelser på TripAdvisor: en økende makt over hotellmarkedet?
Abstract
Besvarelsen tar i utgangspunktet forbrukerens tilbakemeldinger på TripAdvisor og hvordan
hotellene kan bruke disse tilbakemeldingene til å forsterke deres svake sider.
Vi har valgt å dele bacheloroppgaven inn i fem forskjellige deler. Første delen av oppgaven er
innledet med formål, avgrensninger og tre forskjellige hypoteser. Med utgangspunktet
hypotesene og utvalgt teori har vi identifisert seks temaer som står sentralt for oppgaven.
Disse temaene blir beskrevet i del to og er som følge: 1) rollen til hvordan TripAdvisor
fungerer, 2) motivasjonen til å legge igjen tilbakemeldinger på TripAdvisor, 3) forståelsen av
sosiale medier som Word of Mouth og Electronic Word of Mouth 4) forbrukerens persepsjon
av stimuli og hva som skaper holdningen til et produkt, 5) bruken av mystery guest som
kvalitetssikring og 6) tilnærminger rundt begrepet motivasjon, makt og innflytelse,
påvirkning, jobbholdninger og lederstil. Vi vil i tredje del av oppgaven redegjøre for
3
kvalitativ tilnærminger. Designet av oppgaven er gjennomført med en fenomenologisk - og
etnografisk tilnærming. Datainnsamlingsmetoden vi har benyttet oss av er dybdeintervju med
en semistrukturert intervjuguide. Utvalgsstrategien vi har valgt å benytte er en strategisk
metode og utvalget er bestående av seks forskjellige informanter. Disse informantene er valgt
på grunnlag av faglig kompetanse til vårt tema og representerer kun kjedehoteller i Oslo. Vi
vil til slutt i dette kapittelet kommentere for forskningsprosessens validitet og reliabilitet og
stille etiske spørsmål/problemstillinger. Vi vil i fjerde del av oppgaven redegjøre for hvordan
vi foretok vår analyse av datamaterialet. Vi vil også presentere våre funn og gjøre en
omfattende analyse der vi drøfter dette opp mot den teoretiske delen knyttet til vår
problemstilling. Vi vil i siste og femte del av oppgaven redegjøre for substansiell drøfting og
sammenstille de resultatene vi har kommet frem til med annen forskning og teori. Vi vil til
slutt presentere våre hovedfunn og stille sentrale spørsmål til hva det bør fokuseres på i videre
forskning.