VIL MENNESKER UTNYTTE ANDRE FOR Å MAKSIMERE SIN EGEN GEVINST, OG HVORFOR ER DE VILLIGE TIL Å GJØRE DET?
Abstract
Opportunisme er et sentralt begrep innenfor økonomisk transaksjonsteori. Fenomenet har hatt,
og kan ha, stor innvirkning på̊ norsk og internasjonal økonomi. Derfor kan det tenkes å være
svært viktig for bedrifter i stor og liten skala å vite hvordan en skal forholde seg til fenomenet.
Besvarelsen har som formål å teste hva som avgjør hvorvidt en opptrer opportunistisk eller
ikke og om machiavellisme kan forsterke eller redusere effekten sanksjonssystemer har på̊ en
avgjørelse av denne typen.
Det er benyttet en kvantitativ tilnærming og lab-eksperiment som designvalg. Eksperimentet
gikk ut på å teste utvalgets vurdering av egenvinning og risiko (X) og hvorvidt de ville ty til
en opportunistisk handlemåte deretter (Y). Stimuli ble utviklet gjennom flere pretester for å
forsikre oss om at eksperimentgruppen oppfattet oppgaven slik vi ønsket det. Utvalget er
studenter ved Høyskolen Kristiania. Selve eksperimentet ble utført via Qualtrics, en nettbasert
plattform for datainnsamling. Endelig størrelse på utvalget ble N=137.
Respondentene ble inndelt i 4 ulike grupper basert på ulike stimuli hvor nivå på belønning og
risiko var forskjellig. Undersøkelsen ble randomisert for å viske ut systematiske forskjeller.
Vi har også undersøkt om et personlighetstrekk; machiavellisme påvirker forholdet mellom
uavhengig og avhengig variabel.
Deskriptiv statistikk og fordeling kommenteres sammen med faktorladninger. Relabilitet er
testet med Cronbach´s Alpha og validitet er testet med konvergent og diskriminant
faktoranalyse. Problemstillingen har resultert i to hovedhypoteser og en underhypotese.
Analysene som ble benyttet for å teste disse er; Oneway-ANOVA og Process, en
tilleggsfunksjon til SPSS. Vi gjorde ingen signifikante funn i resultatene og hypotesene fikk
ikke støtte, men implikasjoner, begrensninger og muligheter blir presentert avslutningsvis.